IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

onsdag, juli 06, 2005

Podcasting - Varm luft eller nye muligheder?

Giver podcasting virkelig nye muligheder for, at annoncører kan skabe deres egen mediakanal? Hør denne artikel som podcast samt kommentarer fra Kasper Tøstensen, Portalchef hos MSN, Henrik Busch, Business Development Director hos IUM og Christian Strand, Interactive Director hos IUM.

Podcasting eller audioblogging som det også hedder på moderne nydansk, er en tendens som vinder større og større indpas blandt forbrugerne. Begreberne er en kombination af det mere kendte weblogs bestående af lydfiler med enten musik, holdninger, informationer, debatprogrammer etc. Selve ordet podcasting er afledt af Appels Ipod, men navnet til trods er det ikke kun Ipod’s, der kan benyttes, men alle mp3-afspillere. Podcasting er i bund og grund blot lydfiler, der distribueres ved hjælp af programmer, som gør det muligt automatisk at modtage de pågældende lydfiler, hvis man ønsker det.

Flere danske virksomheder og nyhedstjenester er allerede begyndt at tilbyde denne service. DMI har som nogle af de første i Danmark givet forbrugerne mulighed for at modtage vejrudsigterne på en mp3-afspiller for derefter at høre vejrudsigten når man har lyst. BBC giver også brugerne mulighed for at få deres radioprogrammer som podcast, og DR går med de samme planer.



Et stærkt våben i kampen om opmærksomhed
I takt med den stigende mængde reklamestøj bliver annoncørerne nødt til at gå nye veje i kampen om kunderne. Musik er således et at de tiltag, vi har set blive anderledes benyttet af bl.a. Tuborg, Bacardi og TDC, som alle har valgt musik som løftestang positioneringsmæssigt, og denne tendens synes at fortsætte. Podcasting kan i den forbindelse være en yderst effektiv måde at linke annoncøren tættere på det indhold, der tilbydes og på den måde skabe deres egen mediakanal. Og hvis man som virksomhed formår at arbejde struktureret med podcasting, tror vi hos IUM på, at det kan have en særdeles stor gennemslagskraft.


Et tænkt eksempel kunne være:
Bacardi, som i år sponsorerer DJ Award, kunne for eksempel vælge at lægge de vindende DJ sæt ud på nettet, hvor forbrugeren har mulighed for at høre upcoming talenter via podcast og samtidig give den enkelte bruger mulighed for at uploade deres eget mix, som derefter podcastes til alle tilmeldte.


Ring til IUM Interactive, hvis du vil høre mere om de mange nye muligheder og hvordan de bedst kan implementeres for din virksomhed.


Ønsker du at høre denne artikel som podcast, så klik på dette
LINK

Neden for er listet nogle eksempler på populære podcasts:

www.live.curry.com MTV-værten Curry der startede det hele
www.thesoundsinmyhead.com Endnu en musik-podcast med bands, der ikke bliver spillet i mainstream-medierne
www.dr.dk/Videnskab/Harddisken Link til DR’s planer inden for podcasting

Af: Henrik Busch