IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, juli 14, 2005

Klik-snyd debatten er storm i et glas vand

Der har de seneste dage i medierne været en del omtale af begrebet click fraud eller klik-snyd, som det hedder på dansk. En ukendt specialist trådte frem i BT og påstod, at hun havde analyser, som påviste, at 20% af alle klik genereret fra bannere og søgemaskiner kom fra software robotter og personer ansat til det samme. Det har i lang tid været kendt, at der er et omfattende problem på det amerikanske marked, hvor markedsføringsetikken ikke er på højde med den vi har i Danmark.

Møntet det danske marked for internetannoncering virker det dog meget som en storm i et glas vand. For 4 år siden kunne der have været noget om historien, men de fleste brådne kar i branchen er efterhånden luget ud og branchen er modnet. Vi sidder hos IUM Interactive på en ret stor del af onlinemarkedet og tracker på de fleste af vores kunders onlineaktiviteter - det være sig bannerannoncering, søgeordsmarkedsføring og e-mail markedsføring - sådan at vi kan se hvorvidt et klik også konverterer til en reel handling eller det bare er et hurtigt besøg på forsiden af annoncørens website. Der er ikke noget i vores data, der tyder på, at click fraud skulle være et problem i Danmark. Som led af vores tracking setup, har vi også mulighed for at se hvorvidt det er de samme IP-numre, som leverer alle klikkene, og igen er der ikke noget, der lugter af urent trav.

Selvfølgelig kan man ikke gardere sig mod små uprofessionelle sites med uærlige sælgere, eller udenlandske robotter, som får sig forvildet ind på danske sites, men der er intet der tyder på at det er organiseret og udgør et problem. Derudover er markedet for bannerannoncering i Danmark ved at gå i retning af køb af eksponeringer og kvalitativ mediaplanlægning i forhold til det til tider hovedløse køb af store puljer af klik, som har været kotymen hos mange bureauer og annoncører de sidste mange år. Under alle omstændigheder har man som annoncør mulighed for at sikre sig ved at køre tracking på sine kampagner. Opdager man så noget mistænkeligt har man jo muligheden for at konfrontere det pågældende media eller blackliste det på fremtidige kampagner.

Af: Christian Strand

2 Comments:

  • At 28 november, 2005 13:32, Anonymous Anonym said…

    Click Fraud er et kæmpe problem. Det er rigtigt at der ikke er meget svindel med kampagner vist i Danmark, men viser man dem i næsten alle andre lande, vil må bliver snydt så vandet driver.
    Jeg bruger selv Adwatcher, som er et program der fjerner en del af problemerne. Den kan ikke hjælpe med alt, men amatørerne stopper den effektivt og dem er der mange af. Se evt mere her:
    http://www.adwatcher.com/affiliate/idevaffiliate.php?id=168

    Mvh Martin

     
  • At 15 juni, 2009 21:11, Anonymous Anonym said…

    Klik snyd er et stort problem! og også stigende, men endnu vigtigere er at mange annoncører rykker deres marketing kroner til affiliate netværk. En hurtig redning på problemet? For nogle ja, men iden grad også et stort NEJ, pas på! for der er mange der snyder med dette. Og det kan hurtigt gå galt. Så find et online bureau der kan hælpe dig med at få styr på det, eller et tracking system der sikrer du ikke bliver snyd på CPA aftaler, affiliate aftaler mfl. God vind til alle! og hold øjnene åbne.

    Mvh
    En ekspert i online marketing

     

Send en kommentar

<< Home