IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

fredag, marts 30, 2007

Danmark i front på næsten alle områder…

EIAA – European Interactive Advertising Association, gennemførte i september 2006 for fjerde år i træk, en stor medieforbrugsundersøgelse på tværs af 10 europæiske lande. Formålet er at måle ændringer af medieforbrugsmønstre på tværs af forskellige demografiske segmenter og nationaliteter. Undersøgelsen omfattede 7.036 interviews i følgende lande: Italien, Spanien, Frankrig, UK, Belgien, Holland, Tyskland samt Danmark, Sverige og Norge.

Undersøgelsen viser at Danmark stadig er i front på næsten alle områder:

73% af de danske respondenter bruger Internettet dagligt, et godt stykke over det europæiske gennemsnit på 54%. Også i weekenden er danskerne mere online - 62% mod 42% i Europa. Danmark er også forrest når det gælder antallet af timer brugt på Internettet i løbet af en uge – 12,6 timer i forhold til det europæiske gennemsnit på 11,2 timer (en stigning på 20% fra 2005). Især de 35-54 åriges forbrug er vokset betydeligt - 28% i Danmark i forhold til 2005. Samtidig bruger 32% af danskerne mere end 16 timer om ugen online, det højeste tal i Europa!

I hele Europa er bredbåndspenetrationen gået frem 14% per år siden 2004. I Danmark er 84% af alle internetbrugere online via en bredbåndsopkobling, en stigning fra 65% i 2004.

I Danmark er brugen af interaktive Web 2.0 elementer også steget betydeligt. Danmark er især i front i forhold til det øvrige Europa når det gælder brugen af Blogging og search. Derudover bruger de danske online brugere Internettet forholdsvis mere på at besøge nyhedssites og søge efter jobs end brugerne i de andre europæiske lande. Når det kommer til online shopping, er det stadig produkter som fly-, koncert- og biografbilletter som driver marked på tværs af alle europæiske lande. Men også online køb af mobiltelefoner er vokset betydeligt de seneste år.

Set fra annoncørernes perspektiv giver stigningen i forbrug af Internettet muligheder for at ramme endnu flere af deres kunder via online mediet. Samtidig er brugerne i endnu højere grad online via bredbåndsforbindelser, hvilket også åbner for nye kreative muligheder.

Ovenstående udvikling peger yderligere på, at man i dag ikke kan overse Internettet som annoncemedie og sammenholdt med stigningerne i online annoncering de foregående år, kan marked kun formode at vokse betydeligt igen i 2007.

Læs mere om EIAA på deres hjemmeside: http://www.eiaa.net/

Skrevet af Lars M. B. Anthonisen