IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

fredag, marts 09, 2007

Spild færre penge på nettet

I takt med, at de fleste virksomheder har erkendt behovet for at have en professionel holdning til Internettet og Internetannoncering, kræver virksomhedernes ledelser også i stigende grad dokumentation af værdien af onlineinvesteringer. I de sidste 5 år har marketingsfolk og andre onlineansvarlige derfor i stigende grad oplevet, at de bliver holdt ansvarlige for værdien af deres arbejde.

Tidligere har det kun været muligt at gennemføre nogle upræcise målinger af sammenhængen mellem en markedsføringskampagne og et evt. øget salg. Man kunne dog aldrig være sikker på, at det lige præcis var kampagnen, der påvirkede salget eller om der var andre eksterne faktorer, der spillede ind.

I dag skulle det gerne forholde sig anderledes, når man gennemfører onlinekampagner. Gør man brug af et effektivt tracking-system, kan man følge brugeren lige fra vedkommende ser et banner til at der gennemføres et køb. Ikke alene kan man udregne klikrater og konverteringsrater for bestemte bannere, man kan også følge de enkelte brugeres adfærd på hjemmesiden og sammenligne f.eks. hvilke bannere og medier, der fører til salg. Når man tracker en onlinekampagne kan man derfor helt ned i mindste detalje udregne værdien af de enkelte bannere, værdien af deres placering på forskellige websites og værdien af den samlede kampagne.

Værdien af denne slags data stiger endvidere væsentligt, lige så snart man kan sammenligne enkelte kampagners data med andre data. Benchmarking på tværs af kundens onlinekampagner giver derfor mange learnings på tværs af medier, bannerformater mv. som kan bruges ved fremtidig kampagneplanlægning.

Man må derfor fastslå, at virksomheder og organisationer med en seriøs og forretningsorienteret tilgang til nettet ikke kan komme uden om at skulle forholde sig til, hvad brugerne laver på deres hjemmeside. Derfor er er et velfungerende trackingsystem en nødvendighed, når man kører onlinekampagner.

Nogle af de typiske anvendelser af tracking data er:
· Måling af kampagners effektivitet
· Måling af lead-generering
· Benchmarking
· ROI analyser
· Usability optimeringer

Af: Lars M. B. Anthonisen