IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

fredag, oktober 10, 2008

Megatrends fra imorgenlandet

“Tomorrowland – Tales from the Near Future” var titlen på vores favorit præsentation på New Media Days 08. Oplægget blev holdt af Mike Walsh som er CEO for Tomorrow – en digital rådgivningsvirksomhed med fokus på forbruger insights i relation til den næste generation af teknologi.
Nå men, Mike Walsh holdt en fremragende præsentation med fokus på 10 megatrends i Asien

Foredraget havde virkelig fat i rigtigt mange interessante pointer og fik sat en masse tanker i gang her hos os.
Helt overordnet er det Asiatiske marked meget længere fremme i forhold til teknologisk udnyttelse end vi er her i Europa. Det er selvfølgelig interessant i sig selv, men endnu mere fordi det betyder ændringer i forbrugeradfærd i forhold til medie brug. Dette skal ikke forstås således at adfærd bestemmes af teknologi, men at forbrugeren får nye muligheder. I den forstand bliver teknologierne mere og mere transparente til fordel for brugerens behov.
Eksempelvis drejer det sig om behovet for at kunne placerer andre i en kontekst, når man kommunikerer med dem. Derfor er den uomtvistelige indledningsreplik, når vi ringer op til hinanden: ”Hej – hvor er du?”, men gps’er i telefoner og andre stedsbestemmende services integrerer dette behov i brugerfladen og oplyser det automatisk. På denne måde bliver teknologien en usynlig og integreret, som eet gennemsigtigt lag på verden, hvilket Mike Walsh kalder overlay.
Dette betyder igen, at der er en kapacitet for superdistribution og at vigtigheden at være repræsenteret online er stærkt stigende. Derfor er der også kommet et marked for udelukkende digitale produkter som skins, tøj til avatarer og andre virtuelle emner. Forbrugeren er krævende og vil have øjeblikkelig tilfredsstillelse. De gider ikke vente og skifter hurtigt, hvis de keder sig.
Det interessante ved at se på Asien, er at her er forbrugertendenserne opskelleret, så de bliver virkelig tydelige.

Dette gør det super interessant at se på de asiatiske lande for at kende morgendagen i Skandinavien og Europa. Dog er det ikke bare sådan, at vi kan forvente, at disse trends uforandrede rykker til Europa om 6 måneder, 1 år eller3. Dette har flere forskellige forklaringer.
I Asien er flertallet af befolkningen under 30, mens det ikke er tilfældet i Europa. Derudover har internettet i Europa har først og fremmest karakter af arbejde, mens det i Asien har karakter af leg. Derfor er adfærden også en hel anden og handler først om at være social om ikke så meget om at være praktisk.
Vigtigst af alt, og et faktum, som Walsh undlod at nævne er, at i flere af de asiatiske lande er graden af analfabetisme høj. Derudover skal man i Kina såvel som i Japan, Korea og andre steder, hvor man bruger skrifttegn, som minimum kunne bruge der engelske alfabet for at kunne bruge internettet og skrive adresser i ULR’en.

Derfor er det i Asien kun en elite af relativt veluddannede, primært unge mennesker, der bruger nettet, mobilbrowsere og sociale medier osv. Derfor bliver de trends, vi ser der blæst op til megatrends. Når de engang når her hjem, vil de tage en anden og mere moderat form, netop for internetpenetrationen her er så høj og mange forskellige befolkningsgrupper bruger nettet. Mange mennesker, mange formål og mange former. Her ved IUM ser vi frem til de tekniske og indutrielle forandringer, der kan bane vejen for disse forbrugertrends, men hvordan tror du billedet bliver
Af: Christina Friis Schaarup

Kilde: New Meda Days Presentation by Mike Walsh, Tomorrow: http://www.thetomorrowcompany.com/

Etiketter: , , , , , , , ,