IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, juli 08, 2008

Elsker gamere reklamer i spil?

Ifølge en ny undersøgelse foretaget på vegne af in-game advertising firmaet IGA Worlwide, så syntes over 80% af de adspurgte 1.300 gamere at konsol/computerspil er ligeså underholdende med reklamer som uden reklamer. Og i gennemsnit blev en gamers opfattelse af et produkt forbedret med 61% når det havde været featured i et spil.

Det ville nok have været lidt overraskende hvis resultatet af undersøgelsen havde været det modsatte, idet den jo har været foretaget på vegne af en væsentlig stakeholder, som har direkte interesse i at promovere in-game advertising. Resultaterne er dog alligevel interessante, for andre undersøgelser og debattråde på diverse fora ser ud til at bekræfte dem, og mange gamere siger direkte at de er positive overfor reklamer, hvis de er kontekstuelle, relevante og ikke-afbrydende. Kontekstuelle reklamer ifa. rigtige brands bidrager simpelthen til oplevelsen og realismen i spillet...det giver jo god mening!

Så problemet er faktisk at in-game advertising kun er en mulighed i udvalgte kategorier af spil som f.eks. sports spil og spil der foregår i nutiden. For virkeligheden er jo at de fleste spil netop foregår i fremtiden, fortiden eller i fantasiverdener...og her er der rigtig mange nutidige produkter og brands der bare ikke passer ind i konteksten. Ud fra disse betragtninger ville f.eks. kun 1 spil ud af de 10 bedst sælgende i 2007 være relevante for annoncører! Så spørgsmålet er om in-game advertising nogensinde bliver rigtig stort? Det bliver i hvert fald ikke universelt attraktivt før spiludviklere decideret begynder at udvikle spil som er oplagte for annonører.

Så p.t. ser in-game advertising ud til at være en RIGTIG god løsning for meget få brands og produkter, og skal tænkes ind og overvejes på præcis samme måde som product placement i film og tv-shows. Desværre...for det er iflg. alle undersøgelser og vores egne erfaringer uhyre effektivt, hvilket sandsynligvis hænger sammen med gameres indleven og koncentration når de spiller...det er ofte en meget emotionel beskæftigelse.

Endelig er der ikke nogen tvivl om at en original idé nok er den bedste måde at promovere produkter i spil på. F.eks. kan jeg - selvom jeg kun var 14 år - tydeligt huske hvordan en spilkarakter fra spillet Loom pludselig dukkede op i Monkey Island 1 i 1990 (ja, det er nørdet, beklager) for at reklamere for spillet Loom...super sjovt og meget relevant dengang i Monkey Island universet. Var du fan af Monkey Island styrtede du ned i butikken for at købe Loom. Sådanne "easter eggs" har stort reklame potentiale, men de skal strøs med omhu og ikke bruges for tit.

Det er faktisk lykkes at finde en Youtube video af Loom easter egg'et i Monkey Island 1. Nyd det.



Af: Christian Strand

Etiketter: , ,

2 Comments:

  • At 22 juli, 2008 01:37, Blogger Unknown said…

    alle undersøgelser og vores egne erfaringer uhyre effektivt, hvilket sandsynligvis hænger sammen med gameres indleven og koncentration når de spiller

     
  • At 22 juli, 2008 07:51, Anonymous Anonym said…

    jeg syntes det er en rigtig god ting at det i større og større grad bliver bekræftet at folk de ikke har noget imod reklamer - så længe de er relevante og i den rigtige kontekst =)

     

Send en kommentar

<< Home