IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

fredag, maj 23, 2008

Twittermethis...et fantastisk marketing eksperiment

Vi synes Twittermethis, bloggeren Jim Kukral's eksperiment på Twitter er helt fantastisk. Kukral ville undersøge hvor effektivt han kunne bruge Twitter som et marketingværktøj, ved at give 5$ til den første person der svarer på det spørgsmål han poster dagligt på sin Twitter-side. Og resultaterne taler for sig selv. Efter blot 2 uger havde Kukral lidt mere end 300 fans som dagligt fulgte med i hans posts.

Eksperimentet er spændende fordi det viser hvor vigtig online marketing er idag. Flere og flere mennesker bruger nettet med høj frekvens og mange af dem besøger deres favorit websites mere end én gang dagligt - som f.eks. Jim Kukral's fans. At bruge blogs og sociale netværk til at kommunikere til forbrugerne er nødt til at være en del af de promotion aktiviteter du sætter i gang, for brugerne involverer sig i de mindste og mest åndsvage ting.

Annoncører bør dog være meget på vagt når de bevæger sig online, for alle former for snyd og usagt information har det med at finde vej til overfladen - det er på godt og ondt simpelthen ikke muligt at holde noget skjult på nettet.

Et nyligt klasseeksempel på dette er Billetnets amerikanske pendent Ticketmaster, som blev taget i at snyde på Facebook. Ticketmaster er i virkeligheden en af de mest forhadte virksomheder i USA, men på Facebook kunne man pludselig iagttage at de var uhyre populære og havde et uhørt højt antal "venner". Én blogger begyndte at grave i dette paradoks og fandt ud af at de fleste af Ticketmaster's venner faktisk var falske profiler uden billeder, uden egne venner og kun venner med Ticketmaster.

Og hvad har Ticketmaster-eksemplet overhovedet at gøre med Twittermethis' udlovning af 5$?
Jo, som en promotion aktivitet havde Ticketmaster tidligere givet 5 gratis iTunes downloads væk til alle nye venner, hvilket fik et utal af Facebook-brugere til at oprette falske profiler. Den PR historie som Ticketmaster ville have fortalt om sin popularitet på Facebook blev dog aldrig til noget, for alle "venner" var købt og betalt med iTunes downloads. Men Jim Kukral har fra dag 1 været ærlig omkring sit projekt og brugerne ved hvad de får og hvad det er de er med i.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , ,

1 Comments:

  • At 06 juni, 2008 19:18, Anonymous Anonym said…

    Spændende artikel. Jeg kommer til at tænke på jason Calacanis (stifteren af Maholo.com) han gav en MacBook Air til til en af sine followers på twitter, så snart han nåede 20.000.

    Folk mente at han var godt tosset, men så fremlagde han tallene for den trafik som hans twitter updates drev til siden. Inden for ganske få måneder ville prisen for en Air være tjent ind, i forhold til hvis han skulle drive tafik gennem traditionelle kanaler.

    Mht. sociale medier som en del af kampagner, så er det rigtigt at det kan være et effektivt redskab, hvis ikke det mest effektive. En af de ting man skal huske på er, at Social medie marketing handler om det lange træk og engagement. Derfor er det forkert at kalde det kampagner. Social media marketing er noget der skal gennemsyrer virksomheden og være en naturlig del af den overordnede marketing strategi.

    Jeg vil anbefale at man læser Seth Godins nye bog "meatball Sunday" hvor han netop skriver om social mediers integrering i virksomheden og hvordan det passer ind i et marketing mix.

    Jeg skriver selv om dette emne på min blog
    www.mortensaxnaes.wordpress.com

     

Send en kommentar

<< Home