IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

onsdag, august 27, 2008

Mobiltelefonen er ved at slå igennem som media

Efter Internettet har opnået massiv udbredelse, har man i en del år omtalt mobiltelefonen som det næste store ”nye medie”. Både operatører, etablerede medier, annoncører og forbrugere har haft store forventninger til det mobile medie. Hidtil har man mest hørt om visionerne, men i øjeblikket sker der en udvikling på området, som giver sig til udtryk i nogle meget konkrete eksempler på det mobile medies potentiale. Denne udvikling er baseret på tre vigtige trends som globalt set baner vejen for udbredelsen og adoptionen af tjenester på mobiltelefonen.

Den første er trend er overgangen til mobile ”flatrate abonnementer”. Høje priser samt forbrugerens manglende indsigt i og forståelse for datatrafikpriserne har hidtil været en stor barriere for udbredelsen af avancerede mobile løsninger. Udbredelsen af flatrate har blandt andet været en medvirkende årsag til det forspring som Japan har i forhold til resten af verden når det drejer sig om udbredelsen af mobile tjenester. Her var det Japanske firma Teleco HDDI med til at revolutionere landets mobile marked allerede tilbage i 2003.

Den anden vigtige trend er udbredelsen af de såkaldte smartphones – kickstartet af Apple’s hypede iPhone. Smartphones forbedrer oplevelsen af mobile tjenester på både det visuelle og funktionelle område. Dette bevirker at brugeren i langt højere grad end tidligere gør brug af mobile webtjenester . Den nyeste statistik på området viser eksempelvis at 80 % af de europæiske iPhone-brugere benytter sig af telefonens internetadgang.

Den tredje trend er at der er sket en klar forbedring af det indhold som bliver distribueret via. mobile platforme. Tidligere bar indholdet ofte præg af en manglende forståelse for det mobile medie, og var derudover ofte også kedeligt og intetsigende. I dag ser vi mere kvalitetscontent på det mobile medie. Dette kombineret med håndsættenes forbedrede evne til at håndtere indhold gør det alt i alt meget mere attraktivt for forbrugeren. Det som fortsat halter lidt efter på dette område er noget standardiseret software, så håndsættene får bedre mulighed for at tale sammen.

I praksis er der også mange eksempler på hvor hurtig udviklingen sker i øjeblikket. Tal fra Admob, verdens største mobile annoncenetværk med mere end 3,5 milliarder adservede annoncer om måneden viser også i hvilken retning det mobile medie udvikler sig. Admob har også set potentialet i smartphones og særligt i iPhonen. Admob adservede i juni mere end 51.8 millioner annoncer på Iphones. Iphonen giver så gode annonceringsmuligheder at Admob har valgt at lancere et specifikt Iphone annoncenetværk, med formater som i højere grad udnytter håndsættets interaktive muligheder. Sideløbende opstår der i øjeblikket mange ambitiøse bud på hvordan det mobile medie udnyttes til fordel for forbrugeren. Et godt eksempel er danske Zyb som med deres omfattende ”Social Phonebook” der med en slags kombination af geo targeting og Facebook, virkelig er på forkant med udviklingen.

Den opmærksomhed og efterspørgsel der har været på smartphones (Iphone, HTC Touch Diamond og Nokia N95 for at nævne et par stykker), samt en global trend der går imod flatrate abonnementer og innovative tjenester med kvalitets indhold, gør at man har god grund til at tro at vi inden for en overskuelig fremtid vil se et øget forbrug af mere avancerede mobile tjenester. Samtidig vil det også betyde et meget ændret forbrug i forhold til det vi kender i dag.

Af: Jeppe Lamm Nielsen

Etiketter: , , , , ,

1 Comments:

  • At 27 august, 2008 11:39, Blogger Unknown said…

    Godt og informativt. Spændende - man kunne let forestille sig at web 2.0 nu endelig er på vej om hjørnet, kickstartet af øget net-tilgængelighed via smartphones.

     

Send en kommentar

<< Home