IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, oktober 16, 2008

De ved hvor du er!

Ramaskrig fra oprørte brugere var hvad Facebook fik ud af at lancere Facebook
Beacon for godt et år siden. Det Beacon gjorde, var at registrere brugernes handlinger på udvalgte 3-parts sites, som havde købt sig ind i reklamemodellen Beacon. Brugerne følte, at deres privatliv blev krænket, og de var utilfredse med tilgangen, hvor applikationen var baseret på opt-out.
Disse oplysninger blev efterfølgende vist i brugernes news feeds og mini feeds og dermed blev brugerne, ofte ufrivilligt, digitale reklamesøjler, som i eksemplet til venstre fra Techcrunch.


Nu kan denne forretningsløsning ikke længere købes, men den er ikke væk. I hvert tilfælde kan man stadigvæk blokere Beacon under "Privatliv">"Applikationer".

Facebook har dog ikke opgivet tanken, og i mange brugere var dog også interesserede i funktionen, men ønskede selv at være i kontrol med informationen. Det er jo også meget logisk, når man tænker på, hvorfor vi har og vedligeholder vores profiler. Skåret ind til benet handler det om selvfremstilling og dette er produkter og brands en stor del af.

Nu har Facebook derfor lanceret "Connect", der tillader brugere logge ind på andre sites med deres Facebook konto, og dermed medbringe deres kontaktliste og andet personligt data. Servicen er opt-in, men til gengæld kan annoncørerne poste brugernes køb, adfærd osv. i brugerens feed på Facebook. Du kan lære mere om Facebook Connect her.
Hele trenden går ud på at registrere brugernes færden på nettet, deres besøg, deres køb, deres anbefalinger, interesser osv. Her på IUM Interactive synes vi, dette er en enorm interessant udvikling og noget, der meget fint spiller sammen med formen og formålet med sociale medier, så længe brugeren selv har kontrol over sine informationer. Derfor er det også værd at bemærke, at deres findes flere modeller for tracking af adfærd.

Facebooks modeller for arbejder indefra og ud gennem Facebooks brugermasse og primært bruger det som en reklamemodel. Amazon bruger også overvågning af brugeradfærd med det formål at kunne øget salget. Selvfølgelig indeholder begge modeller også et ønske om at forbedre brugeroplevelsen, men det synes at være indkomsthensyn, der tager førstepladsen.
Det tyske firma Plista har lavet den omvendte model og tager udgangspunkt i brugerens behov. De har tavet et trackingsystem, der følger den enkelte bruger og lader dem bedømme indholdet af de sites, de bevæger sig på. Derefter vil de på baggrund deres individuelle præferencer og deres tvillingeforbrugeres præferencer og adfærd blive anbefalet relevante sites, produkter og services, samt reklamer.

Servicen kan virke gennem både en browser plug-in, en widget eller en API integration.


Plistas plan er at tjene penge på gebyrer fra sites, der ønsker at være en del af servicen. Til gengæld ville de kunne forvente indtægt fra trafik fra cross-site anbefalinger foruden en fremragende indsigt i deres forbrugere.

Vi er allerede skrevet op til den lukkede beta, der bliver frigivet her i efteråret, og vi glæder os, så vælg os, plista!
Af: Christina Friis Schaarup

Etiketter: , , , , ,

1 Comments:

  • At 12 marts, 2009 20:18, Anonymous Anonym said…

    Hej med jer. Jeg følger jeres blog, og er inde hver uge-14 dag. (der har været lidt stille det sidste stykke tid hva?.. og så lige i en tid hvor man har allermest brug for nogle kloge ord). Jeg syntes altid det er gode ting I skriver. Godt arbejdet! Men hvad blev der af Plista, som I skrev ville komme til efteråret. En lille opfølgning på jeres blogs, skrevet for et stykke tid siden var måske en ide. Hyg jer

     

Send en kommentar

<< Home