IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

fredag, oktober 24, 2008

Er betalt blogging afgået ved døden?

Vi har tidligere skrevet lidt om betalt blogging. Som vi vurderede dengang er der både potentiale og mulige faldgrupper i betalt blogging. Men det er ikke så meget det, der længere er et issue. Der er faldgrupper i al annoncering, hvis det ikke udformes eller eksekveres rigtigt ift. målgruppe og medie. Det samme gælder naturligvis for betalt blogging. Mange annoncører er interesserede, men tilbageholdende, fordi det er ukendt grund for dem. Overordnet må man knap et år efter Bloggerwave åbnede op i Norden, konstatere at fænomenet ikke for alvor er slået igennem. Det er der flere årsager til.

I en kampagne med betalt blogging er det som udgangspunkt altid relevant at segmentere, så man henvender sig til sin målgruppe. Selvom vi har Boggerwave i Norden som tilbyder gode løsninger, så bliver det det småt med bloggere så snart man begynder at segmentere bare en lille smule. Hos de fleste udbydere af betalt blogging foregår det sådan, at et job bliver lagt op i et fora til alle godkendte bloggere, som så kan vælge at tage det eller ej. Selvom et blogudbyder kan vise 1000 bloggere i Danmark, er det måske kun en tredjedel, der er i målgruppen og kun en tredjedel af dem, der vælger at tage oplægget. så er antallet skruet ned til 109 bloggere. Af dem er det måske kun enkelte, der har en stor læserskare.

Der findes jo mange selskaber der tilbyder betalt blogging som LoudLaunch, Payperpost, SponseredReview og ReviewMe, så man kan jo bare inddrage flere udbydere. Her er udfordringen, at flere af dem kræver, at deres bloggere blogger på engelsk, hvilket udelukker mange danske bloggere. De, der har bloggere i deres register, der blogger på andre sprog, har ikke overvældende mange.

Dette betyder, at man er nødt til at involvere mere end én udbyder, hvis man vil køre en kampagne af et rimeligt omfang. Alle de seriøse udbydere tilbyder at samle statistik på kampagnen og det skal efterfølgende sammenkøres. Man kan også som regel følge kampagnerne ret tæt og "anmelde" usaglige bloggere, der dermed kan blive udelukket. I den ideelle verden ville der også være tid til, at annoncøren selv også ind imellem bød ind i debatterne - både de positive såvel som de negative.

Vi synes dog det er for tidligt at lade dette fænomen afgå ved døden. Produkter er en central del af vores liv og vores måde at kommunikere vores identitet. Derfor har betalt blogging også sin berettigelse i den rigtige form. Markedet er endnu ikke modent, men det bliver det heller ikke så længe ingen byder ind.

Blogging som genre har nogle præmisser som skal respekteres fordi det er et relationsmedie. Man kan ikke bestemme udfaldet af en anmeldelse. Man kan ikke fjerne negative posts. Hvis der bliver talt til en, stillet spørgsmål og ligende i kommentarene, er det rigtigt godt at svare. Det er sådan mange bloggere tænker om blogging. Derfor er det svært for mange virksomheder at være med, fordi de ganske enkelt ikke har tid til dette, hvis det er en stor kampagne. Selve genren skal derfor også udvikles, så den kan møde annoncørenes ressourcemæssige forudsætninger.
Hvis man til gengæld tydeligt signalerer, at det er en annonce, eller en reference til et produkt som bloggeren kan stå inde for, så er dette ikke meget anderledes end al øvrig kommunikation. Det er, når annoncer bliver til relevant information, det er interessant for brugeren. Betalt blogging har masser af potentiale - det skal bare gøres rigtigt!
Skrevet af: Christina Friis Schaarup

Etiketter: , , , ,

1 Comments:

  • At 25 oktober, 2008 15:09, Anonymous Anonym said…

    rigtig spændende artikel.

    Du skriver "Hvis der bliver talt til en, stillet spørgsmål og ligende i kommentarene, er det rigtigt godt at svare. Det er sådan mange bloggere tænker om blogging. Derfor er det svært for mange virksomheder at være med, fordi de ganske enkelt ikke har tid til dette, hvis det er en stor kampagne"

    Jeg mener, at det er ekstremt vigtigt for virksomheder at tage del i samtalen på blogs også selvom det kræver mange ressourcer. Værdien fra sociale medier kommer netop fra dialogen og interaktionen med brugerne. Hvordan ser du mediebureauernes rolle i at formidle kommunikation mellem bloggere, læsere og virksomheder? Og hvordan kan mediebureauer gøre dette til en del af deres forretning?

     

Send en kommentar

<< Home