IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

onsdag, april 12, 2006

Blogs, mp3-afspillere og RSS bruges i stigende grad som markedsføringskanaler...i USA

Den første udgave af PQ Media's Alternative Media Research Series (www.pqmedia.com) - The Blog, Podcast and RSS Advertising Outlook - viser at reklame spending på user-generated online media - blogs, podcasts og RSS - først begyndte i 2002. Spændende er det dog at se, at den samlede spending indenfor dette område er vokset til USD 20,4 millioner ved udgangen af 2005...en næsten 200% vækst ifht. 2004. I 2006 regner PQ Media med en 145% vækst, sådan at den samlede omsætning når næsten USD 50 millioner.

PQ har isoleret nogle growth drivers, som faktisk også ligger meget tæt op af de tendenser, som IUM Interactive ser i Danmark. Befolkningen bliver mere og mere fragmenteret i deres mediavalg og mediasammensætning, der stilles i stadig højere grad spørgsmålstegn ved effekten af traditionel markedsføring idet reklame clutteren bliver større og større...sidst men ikke mindst mener PQ Media at væksten skyldes den konstante iver efter at ramme det købeglade P18-34 segment.

Også i Danmark er der tegn på at user-generated content er ved at slå igennem i reklamesammenhæng. Flere annoncører (bla. Arla) har eksperimenteret med blogging og de første spæde podcasting projekter er startet op. Tidligere har vi skrevet om Podhead.dk, men også vores eget projekt med MSN - MSN MediaCast - er et godt eksempel på hvordan man som annoncør kan få noget ud af at kommunikere vha. user-generated content. Vi er dog i Danmark milevidt fra de amerikanske omsætnings- og væksttal.

Af: Christian Strand

3 Comments:

  • At 18 april, 2006 11:53, Anonymous Anonym said…

    Eksemplet med MSN MediaCast viser meget godt, hvorfor det efterhånden ikke giver mening at tale om user generated content. MSN MediaCast bærer alle kendetegnene ved traditionel broadcasting, hvis man lige ser bort fra distributionsformen - og distributionsformen gør det ikke til user generated content alene.

    Arla's bygger heller ikke på user generated content, før vi begynder at se på de kommentarer, som almindelige mennesker knytter til Arla's blogs.

     
  • At 18 april, 2006 13:52, Blogger IUM Interactive said…

    Det er en holdning og en god pointe, som jeg delvis vil give dig ret i. Podcasting opstod som user generated content, men hvornår blir det så traditionel broadcasting...når afsenderen er en annoncør? Når en privatperson bliver lidt for øvet? Når privatpersonen begynder at interviewe personer?

    Omvendt kan man jo argumentere at vi nu afledt af MediaCast har gang i noget user generated content...ligesom de fleste af MediaCast episoderne faktisk bygger på input og ønsker fra lytterne.

     
  • At 18 april, 2006 14:40, Anonymous Anonym said…

    Når afsenderen bliver corporate i en eller anden form mener jeg, at brugeren (user) glider ud af billedet som afsender. Det synes jeg, giver en meget klar og naturlig sondring mellem de to. Det er også derfor det efter min mening er dobbelt stærkt, hvis man som corporate afsender kan få den almindelige bruger til at involvere sig som f.eks. på Arla.dk.

     

Send en kommentar

<< Home