IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, januar 02, 2007

Mest søgte ord i 2006, og "2007: The year of social content?"

Ifølge toplisten over mest populære Google searches i hele 2006, kunne det godt se ud som om 2007 kunne blive året hvor "social content", "community content", "user generated content", eller hvad man nu vil kalde det, kunne få sin storhedstid. Ud af de 10 mest søgte ord i 2006, handler hele 7 ord om eller relaterer sig til brugergenereret indhold. Listen er som følger:

  1. bebo
  2. myspace
  3. world cup
  4. metacafe
  5. radioblog
  6. wikipedia
  7. video
  8. rebelde
  9. mininova
  10. wiki

(Kilde: Google Zeitgeist)

Brugernes interesse for selvudfoldelse og udveksling/skabelse af indhold er ifølge denne liste meget stor. Og mens vi for længst har fået værktøjerne (bredbåndsforbindelser osv. - i hvert fald i nogle verdensdele), så er opmærksomheden og interessen altså nu også fulgt med. Sammenholder man dette med, at 4 af de 10 mest besøgte websites (ifølge Alexa.com, som kan være en anelse fordrejet/upræcis) også er sites med brugergenereret indhold, eller bruger-til-bruger interaktion, forstærkes pointen.


Jeg forudser, at vi vil se et kæmpe internationalt boost i allokeringen af markedsførings-kroner til social websites/communities i 2007. Det er ikke alene her brugerne er - i længere tid af gangen - men også her der tilbydes særdeles gode segmenteringsmuligheder, da de fleste af disse sites kræver personligt login/profil for at bruge dem. Det skal selvfølgelig også blive interessant at se, hvordan dette udmønter sig på det danske marked, hvor vi stadig mangler at se nogle rigtig stærke communities, som henvender sig til andre end de helt unge web-brugere.

Af Rune Kiowsky