IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

mandag, november 27, 2006

Brugerne accepterer streamede reklamer før content

En ny undersøgelse fra amerikanske Podzinger (www.podzinger.com) viser at internettets brugere fuldt ud accepterer streamede reklamer før video content på f.eks. Youtube og Rocketboom og ser dem som en uundgåelig og nødvendig del af det at søge efter videoklip på nettet. En trediedel af respondenterne siger ligefrem at reklamer giver dem værdi, hvis de er relevante ifht. det emne de søger videoklip om.

Undersøgelsen viser dog også, at reklamerne helst ikke skal være længere end 10-15 sekunder. Generelt er brugernes attention span på nettet væsentligt kortere end når vi snakker offline content, og faktisk begynder de fleste at falde fra allerede når et videoklip varer længere end 1 minut. Af samme grund giver det heller ikke mening at have et reklameklip, som varer længere end 10-15 sekunder, før en stump video content.

Podzinger's undersøgelse bør herhjemme åbne øjnene hos f.eks. TV2 som sidste uge lancerede et dansk pendant til Youtube. Hvis produktet er godt nok, bliver brugerne IKKE skræmt væk af reklamer. Derudover skal man som annoncør og medierådgiver også tage alvorligt, at brugerne finder relevante reklamer attraktive. De der evt. begynder at udvande mediet med ikke relevante reklamer kommer til at skabe irritation og dermed ødelægge det for alle.

Af: Christian Strand