IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

mandag, april 02, 2007

Kinesisk Second Life klon

Linden Labs var for lang tid om at lave en kinesisk sprog version af Second Life, så nu har kineserne taget spisepindene i egen hånd og lavet deres egen virtuelle verden...en verden der ligner Second Life på en prik! Kinesernes svar på Second Life hedder HiPiHi.

Tjek også følgende Youtube-video: http://www.youtube.com/watch?v=mEKBlwZlBtw

Som sådan er der ikke noget nyt i at kineserne kopierer et allerede eksisterende produkt, men det bliver spændende at se hvad verdens hurtigst voksende internet-nation kan drive HiPiHi til. Social interaktion er af kulturelle årsager (i.e. primært mange års manglende ytringsfrihed) i forvejen meget stort i Kina, hvilket også ses på det sociale netværk Baidu's enorme udbredelse, så det ville ikke være usandsynligt at kineserne kunne drive HiPiHi endnu videre end Linden Lab har drevet Second Life.

I det hele taget må det bare være et spørgsmål om tid før den næste globale killer application eller killer site bliver født i Kina. Jeg spår at den næste Myspace eller Google bliver en omvendt HiPiHi...altså en kinesisk service som bliver sprogversioneret eller kopieret til en engelsk udgave.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , ,