IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, marts 31, 2009

Fremtidens e-shops

Worldwide og I Danmark isoleret set er e-handel gået hen og blevet et kæmpe fænomen. Men der er for de fleste e-shops stadig langt til den følelse du får nu du går ind i en fysisk butik hvor du kan prøve og røre ved varerne. Det har i lang tid været mere eller mindre standard at man kan lave 360-grader spin-arounds på diverse produkter, zoome og se detaler, se hvad andre handlende siger osv, men her er nogle helt unikke eksempler på hvad der måske går hen og bliver defacto standard i fremtiden…

http://www.hm.com/se/#/spring_fashion09/

Dette H&M minisite præsenterer og sælger H&M’s Spring Collection. Det er lavet som en catwalk med en model der går ud i det uendelige. Med et enkelt klik kan man skifte modellens tøj og se hvordan det tager sig ud på et rigtigt mennesker. Det rigtigt interessante er dog at sitet er bygget sammen med Facebook, sådan at man kan kommentere på hvert enkel outfit på samme måde som man ville gøre det på venners billeder. Billige – men lette point – der tapper lige ned i målgruppens behov og adfærd. Godt gået H&M!

https://www.kikonashi-hoop.net/

Eksempel #2 er fra Japan, hvor løsningerne har det med at være meget anderledes. Hoop er en multi-brand online shop som digitalt forsøger at genskabe de processer du går igennem i en fysisk butik. Du ”bladrer” gennem tøjet som hænger på bøjler og når du finder noget du kan lide, så tager du det og hænger det over på et andet stativ, hvor du så kan nærstudere det. Super fedt lavet og meget naturtro.

http://www.icebreaker.com/site/baacode/index.html

Sidste eksempel er fra den stolte fåreavler nation New Zealand, hvor merino-uld tøjfirmaet Icebreaker som så mange andre har valgt at fokusere deres produkters livshistorie og social responsibility. De prøver altså ikke at genskabe offline shopping, men prøver at give onlineshopperne en helt anden oplevelse. På Icebreaker’s site kan kunderne tracke hver enkelt tøjgenstand tilbage til den foreavler hvor ulden kommer fra. I praksis har alt tøj fra Icebreaker en såkaldt ”baacode” påtrykt…denne kode kan man så indtaste på sitet hvorefter man ryger over på en underside der fortæller om den enkelte fåreavler, dyrenes vilkår, forarbejdningen af ulden osv osv. I en tid hvor der har været alt for mange dårlige historier om dyrs barske vilkår, må man sige at Icebreaker viser vejen. Som en fodnote kan nævnes at også store stygge Wal-Mart har valgt at gå samme vej, sådan at du på http://www.loveearthinfo.com/home.html kan tracke alle smykker købt hos Wal-Mart tilbage til den mine de kommer fra.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , ,