IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, april 16, 2009

Plista ved hvad du vil ha'

For noget tid siden blev vi opfordret til at følge op på vores post om Plista - tracking/rating servicen, der hjælper dig med at finde alt det du elsker på det store www. Det gør vi selvfølge meget gerne - især nu da Plista er ude af den lukkede Beta og tilgængelig for offentligheden.

Plista er en plug-in, som man kan downloade til sin browser. Servicen følger derefter din adfærd på udvalgte sites, og lader dig rate artikler, services, posts osv. på disse sites.
Baseret på andre brugere med lignende præferencer - såkaldte 'twinsumers' eller dobbelgaenger som det så smukt hedder på Plista, anbefaler Plista dig løbende services, som passer ind i din brugsprofil. Brugernes anbefalinger og deres præferencer gemmes selvfølgeligt, men ligesom det forgår på Facebook forbliver brugeren anonym i dette, for at beskytte deres privatliv.
Plista fungerer dermed på linje med taggingservices som delicious social bookmarking, men er en integreret del af brugerens onlineadfærd.



Da plista blev launchet i lukket beta sidste efterår, var det primært ideen bag servicen, der var interessant, idet det kun var relativt få sites, der samarbejdede med Plista, og endnu færre af dem var engelsksprogede. Plistas ophavsmænd holder til i Tyskland, og derfor var og er servicen domineret af tyske sites som Spiegel, Stern og n-tv. Selvom der fortsat er mange tyske sites koblet op på servicen, er porteføjlen af engelsksprogede sites vokset, og en del interessante sites som BBC, Youtube, TechCrunch og VentureBeat er kommet til. Plista fungerer sådan her:


plista tutorial from Dominik Matyka on Vimeo.

Udover disse sites med professionelt eller semiprofessionelt indhold, understøtter Plista også sociale services som Facebook og Twitter.
På Twitter kan man rate andre brugeres feeds og på denne måde finde frem til interessante feeds gennem anbefalinger, og fra Facebook kan man importere settings til Plista og følge sine Facebook-venners Plista ratings.
Endnu mere interessant er det dog, at Plista giver mulighed for at dele de services, artikler, videoer, twits osv., som de er specielt glade for (eller alt hvad man vil) gennem Facebook, MySpace, Email eller Addthis.
Denne kobling til de sociale services hæver helt klart attraktionsniveauet, idet det giver muligheden for at dele sine præferencer og interesser med allerede etablerede interessefællesskaber. Dette kan også tilføje noget af det kvalitetsindhold Facebook ofte mangler, og gennem denne type posts kan brugerne bestyrke deres online identitet/profil, hvilket gør brugen af Plista enormt attraktivt i et brugerperspektiv. Dette er et stort skridt i en god retning, men man kunne endvidere ønske sig, at man eksemelvis også kunne overføre "likes" fra Facebook til Plista, for derigennem at gøre servicen endnu mere personlig og skabe endnu mere præcise anbefalinger.


På IUM elsker vi denne service, men ind til videre måske mest konceptet bag. Plistas partnersite grundlag er endnu ikke super stærkt, hvilket begænser mulighederne for nicheanbefalinger, udover indenfor det teknologiske område, hvor Plista er stærkt funderet.


Fra et brugersynspunkt har plista fat i den lange ende og konceptet formår virkelig at sætte brugerens surfing oplevelse i centrum.

For virksomheder er der ligeledes værdi at hente fra Plista. Servicen er gratis i en tre måneders prøveperiode, hvorefter sitene skal betale for servicen. Til gengæld får de adgang til tracking, ratings og andre brugerpræferencer, samt mulig crossover trafik fra brugeranbefalinger. Det er bestemt en mulighed, der for mange, især internationale sites kunne være rigtig interessant at afprøve!

Af: Christina Friis Schaarup

Etiketter: , , ,