Google giver analyse software væk - men er der bagtanker?
I går meddelte Google at de globalt vil give deres analysesoftware Google Analytic gratis væk til annoncører. Softwaren er baseret på Urchins platform, som Google for et stykke tid siden opkøbte, og giver brugerne mulighed for at måle effekten af deres online marketing. Som sådan lyder det jo som et fantastisk tilbud, men desværre åbner det også op for nogle alvorlige sårbarheder.
Hvis annoncørerne implementerer alle trackingpunkter, som Urchin-systemet ligger op til man skal, så får Google principielt adgang til at se hvilke søgeord og marketingaktiviteter der konverterer til salg. Det kunne f.eks. være et meget billigt ord, som Google så herefter kunne vælge at hæve prisen på lige til lidt før det punkt hvor det ikke længere kan betale sig for annoncøren at købe det. Google får faktisk adgang til annoncørernes businessmodel og konverteringsrater.
Google kan så hævde at de ikke vil kigge på og misbruge data, men som annoncør bør man i hvert fald tænke sig om inden man ligger sine marketingresultater og konverteringsrater ud til et medie. Selv hvis Google ikke kigger på data på annoncørniveau, så vil de stadig have mulighed for at få nogle følsomme og for dem brugbare data ud på aggregeret niveau. Der er stadig en stor fordel ved at have et uafhængigt stykke software til at levere tracking. Herfra lyder meldingen i hvert fald, at vi til hver en tid vil råde vores kunder til at fravælge mediets potentielt "biased" trackingsystem til fordel for en uafhængig 3. part.
Af: Christian Strand
Hvis annoncørerne implementerer alle trackingpunkter, som Urchin-systemet ligger op til man skal, så får Google principielt adgang til at se hvilke søgeord og marketingaktiviteter der konverterer til salg. Det kunne f.eks. være et meget billigt ord, som Google så herefter kunne vælge at hæve prisen på lige til lidt før det punkt hvor det ikke længere kan betale sig for annoncøren at købe det. Google får faktisk adgang til annoncørernes businessmodel og konverteringsrater.
Google kan så hævde at de ikke vil kigge på og misbruge data, men som annoncør bør man i hvert fald tænke sig om inden man ligger sine marketingresultater og konverteringsrater ud til et medie. Selv hvis Google ikke kigger på data på annoncørniveau, så vil de stadig have mulighed for at få nogle følsomme og for dem brugbare data ud på aggregeret niveau. Der er stadig en stor fordel ved at have et uafhængigt stykke software til at levere tracking. Herfra lyder meldingen i hvert fald, at vi til hver en tid vil råde vores kunder til at fravælge mediets potentielt "biased" trackingsystem til fordel for en uafhængig 3. part.
Af: Christian Strand
2 Comments:
At 24 november, 2005 15:34, Anders Kargaard Jensen said…
Og måden du undgår spam comments er ved at slå "word recognition" til, så folk skal genkende og skrive et ord, når de skriver en comment. Robotter har svært ved at genkende disse.. og din spam kommer stort set altid fra robotter.
At 03 december, 2005 10:18, Jon Lund said…
Hej Christian,
Næh jeg tror heller ikke at Google bare giver Analytics væk for deres blå øjnes skyld. Men jeg kan ikke rigtigt se at de skulle få det store ud af at spionere på de sites der bruger Google analytics.
Men jeg kan få øje på to andre grunde:
1. Google håber at de kan få efterspørgslen efter adwords til at stige, hvis annoncørernes websites bliver bedre. Det har jeg skrevet mere om her: Google gives away free superdetailed tracking-tool to drive up adword-prices
2. Google vil kunne bruge den viden de får om brugerene til at forbedre deres kontekstuelle reklamevisninger. Det har jeg skrevet om her: Google analytics helps Google serve you the right ads, pushing up the price of advertising, defending themselves against not-so-knowingly competitors
Send en kommentar
<< Home