IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, november 15, 2005

Google giver analyse software væk - men er der bagtanker?

I går meddelte Google at de globalt vil give deres analysesoftware Google Analytic gratis væk til annoncører. Softwaren er baseret på Urchins platform, som Google for et stykke tid siden opkøbte, og giver brugerne mulighed for at måle effekten af deres online marketing. Som sådan lyder det jo som et fantastisk tilbud, men desværre åbner det også op for nogle alvorlige sårbarheder.

Hvis annoncørerne implementerer alle trackingpunkter, som Urchin-systemet ligger op til man skal, så får Google principielt adgang til at se hvilke søgeord og marketingaktiviteter der konverterer til salg. Det kunne f.eks. være et meget billigt ord, som Google så herefter kunne vælge at hæve prisen på lige til lidt før det punkt hvor det ikke længere kan betale sig for annoncøren at købe det. Google får faktisk adgang til annoncørernes businessmodel og konverteringsrater.

Google kan så hævde at de ikke vil kigge på og misbruge data, men som annoncør bør man i hvert fald tænke sig om inden man ligger sine marketingresultater og konverteringsrater ud til et medie. Selv hvis Google ikke kigger på data på annoncørniveau, så vil de stadig have mulighed for at få nogle følsomme og for dem brugbare data ud på aggregeret niveau. Der er stadig en stor fordel ved at have et uafhængigt stykke software til at levere tracking. Herfra lyder meldingen i hvert fald, at vi til hver en tid vil råde vores kunder til at fravælge mediets potentielt "biased" trackingsystem til fordel for en uafhængig 3. part.

Af: Christian Strand

2 Comments:

Send en kommentar

<< Home