IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, april 10, 2007

Brugerdreven annoncering eller advertising 2.0?

2.0-tendensen, hvor brugerne er i førersædet og skaber deres eget indhold på egne præmisser, har nu også bredt sig til serveringen af bannere.

Amerikanske AWS har siden 2001 udviklet på deres Sponsor Select Network, som kort fortalt er et bannersystem, der lader brugerne selv vælge, hvilke annoncører de modtager budskaber fra. Når brugerne kommer på f.eks. MSN, får de en dialogboks, som siger at sitet er sponsorfinancieret og at de skal vælge en af følgende sponsorer for at få adgang til sitet og dets indhold.

Denne aktive accept af reklamebudskaber er der måske ikke umiddelbart noget nyt i når man sammenholder med DM-databaser som Jatak og Forbrugerliv, men når vi synes AWS’ approach lyder spændende er det fordi AWS har overført tankegangen til almindelige bannervisninger - brugerne vælger en sponsor mod at få gratis adgang til godt content…og de er fuldt bevidste om det. En parallel i TV-verdenen ville være at du som seer ved at du kan se Champions League gratis, men at du SKAL eksponeres for et reklamebudskab før kampen – AWS giver dig så selv mulighed for at vælge HVEM og HVILKET budskab! Hvis jeg vidste at det eksempelvis var Coca Cola der gjorde at jeg kunne se Champions League, så ville jeg helt sikkert også være mere pro Coca Cola efterfølgende.

Sponsor Select tankegangen har dog en del udfordringer og vender hele reklameplanlægningen på hovedet. Det er ekstremt svært for en annoncør at vide hvor mange visninger de vil få, idet du som annoncør ikke kan indkøbe en given mængde bannervisninger…du skal gøre dig attraktiv nok til at brugerne vælger netop dig og dit buskab som sponsor! Til gengæld er de visninger du som annoncør så får ekstremt værdifulde, idet forbrugerne selv har valgt dig blandt mange mulige og endvidere kæder dig direkte sammen med det medieindhold de forbruger.

DET er da brugerdreven annoncering!

Af: Christian Strand

Etiketter: ,