IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

mandag, januar 14, 2008

Træk bukserne helt ned FDIM...

Vi har store store forventninger til Gemius målesystemet, som allerede nu helt klart har været med til at løfte internettet som mediagruppe, og som med nogle små justeringer ser ud til at blive endnu mere brugbart fremover.

Især bliver det værdifuldt når vi får adgang til data for alle ikke-FDIM sites (Foreningen af Danske Internetmedier)...det er noget markedet har skreget på lige siden Nielsen Netratings lukkede ned, og det vil give fuldstændig lige og fair konkurrence. Forventningen er at det kommer til at ske senest Q2 2008.

Det sidste vi mangler er så at FDIM-sitene trækker bukserne helt ned og giver adgang til data ned på kanalniveau, så vi kan forfine vores planlægning endnu mere. Det har i mange år fejlagtigt været opfattet som et konkurrenceparameter blandt internetmedierne bare at kunne vise de højeste brugertal og største reach. Bla. det har resulteret i at stort set ingen har ville afsløre hvor meget trafik man har på en eller anden nichekanal.

Det mener vi er fuldstændig mangel på forståelse af egne styrker og mediets instrumentalitet i øvrigt. Internettets styrke er netop at vi kan ramme præcist i en målgruppe og ikke er begrænset af brede målgruppebegreber som f.eks. på tv. Selvfølgelig er reach også interessant, men den kan ligeså godt komme fra niche-områder på mange forskellige medier uden dobbeltdækning...altså den long-tail tankegang som vi også kender og i den grad benytter os af når vi bruger søgemaskinerne som media.

Ingen brok uden ros (?), og her vil vi gerne fremhæve bla. TV 2, DBA og Ekstrabladet, som allerede da vi havde Netbehaviour som målesystem så vigtigheden i at publicere data om deres nichekanaler...det tror vi klart er kommet dem til gode og det er et skridt som de andre FDIM-medlemmer godt kunne lære noget af.

Træk så de bukser ned!

Af: Christian Strand

Etiketter: , ,