IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

fredag, november 23, 2007

10 interaktive fremtidstrends: 9. Internetbaseret TV

Internetbaseret TV (IP TV) er allerede eksploderet på nettet, men det udvikler sig konstant og det er helt tydeligt at det ikke er i nærheden af at have peaket endnu. Stort set alle store online mediaopkøb og startups i 2007 har være relateret til IP TV...Google købte Youtube, MSN har over det meste af verden lanceret pendenten Soapbox og Skype-drengene Janus Friis og Niklas Zennstrom har under enorm mediabevågenhed startet Joost...og Joost kastede så hurtigt konkurrenterne Vuze, Zattoo, Babelgum m.m. af sig.





Også herhjemme har der været gang i den. Stort set alle mediehuse har i løbet af 2007 kastet sig ud i IP TV projekter, sådan at websites som f.eks. Comon, Børsen, Gamereactor og Ekstrabladet (for bare at nævne nogle stykker) har lanceret deres egne TV-programflader som en del af deres webcontent. Derudover har de traditionelle TV-stationer som DR og TV 2 også forsøgt sig med at ligge deres programmer ud som IP TV - og DR har med deres DR Update taget skridtet fuldt ud og lavet en IP TV kanal med specielt produceret indhold. Grænsen mellem on- og offline medier udviskes, og det samme sker for grænserne mellem hvad f.eks. en TV-station og et bladhus laver! Mediehusene bliver i stigende grad platformuafhængige, og især TV-stationerne synes at komme under pres fra mange nye kanter.
Med disse tendenser i øje virker planerne om det kommende digitale sendenet også helt omsonse og som noget af en fejlinvestering...TV er på vej på nettet! Ligeledes risikerer den udpegede gatekeeper, at stå med en rolle som i værste (eller bedste fald) ingen værdi har.

Et er sikkert. Om 10 år vil Internetbaseret TV være radikalt anderledes end det vi forbinder det med idag. Der vil være langt højere billedkvalitet, bedre streaming-teknologier, personalisering, indholdsdeling, indbyggede communities og meget. De traditionelle TV-stationer har umiddelbart mest at miste, men hvem kommer til at sætte agendaen i fremtiden?
Af: Christian Strand

Etiketter: , , , ,