IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, november 20, 2008

Obama Online

Det er efterhånden et velkendt fænomen, at politiske kandidater udnytter online mediet ekstensivt når de fører online valgkampagner; nogle mere succesfuldt end andre. Barack Obama er til dags dato den politiske spiller, der mest ekstensivt og med størst succes har udnyttet mediets potentiale, og egentligt hænger det rigtigt godt sammen med hans politiske dagsorden, hvor der er stort fokus på øget adgang til nettet for alle amerikanere samt massivt fokus på teknologisk udviklingog i det hele taget, så USA igen "konkurrere i den digitale tidsalder".
Tidligt i valget besluttede Obama at takke nej til offentlige midler for at undgå udgiftsrestriktioner. I stedet har hans kampagne været finansieret af donationer, og her har internettet spillet en central rolle. Obama endte med at rejse $640 millioner – knap 8 gange mere end MaCain. Over over 3 mio private donnerede til kampagnen og heraf udgjordes over halvdelen af alle donationer af beløb under $200.
Selvom Obama har samlet en stor del af sine midler ind på nettet, er mange af midlerne blevet allokeret til print og TV, selvom internetannoncering og social markedsføring dog ikke er blevet helt overset. I oktober havde Obama således brugt $8 millioner online, hvoraf knap en halv million dollars gik til sociale netværk, primært Facebook. Ifølge FEC repporter har han i høj grad benyttet sig af online reklame netværk og har målrettet annoncer efter geografi, demografi, interesser, og potentielt tidligere adfærd på nettet. Derudover har han haft “Obama for Præsident” billboards i Xbox 360 racing spillet Burnout Paradis og har desuden igennem kampagnen eksempelvis også benyttet sig af Facebook, MySpace, YouTube, Flickr, Digg, Twitter, Eventful, LinkedIn, BlackPlanet, FaithBase, Eons, Glee, MiGente, MyBatanga, AsianAve, DNC og PartyBuilder. Ca. 300.000 mennesker var tilmeldt hans Twitter feed, og kampagnen lavede også sit eget sociale netværk MyBarackObama, hvor han lagde alt sit materiale ud til fri download til sine tilhængere, som så kunne sprede ordet. Desuden er der også blevet brugt midler på mobilmarkedsføring og SMS kampagner. Samlet set er det en virkelig cool indsats online, der oprigtigt bygger på kontakt frem for blot oplysning.

Et viralt element, som vi her hos IUM synes er ret sjovt, er en pranck video, som fortæller om, hvordan det netop er din manglende stemme, der er årsag til en MaCain sejer. Dette har ført til vidtspredt frustration både i USA og i udlandet, hvor en mongolsk bonde eksempelvis er meget bekymret for at MaCain vil bombe hans geder. Hvis man registrerer sig, bliver videoen personaliseret, så netop dit navn kommer til at fremgå flere gange - det er dig, der er den manglende stemme.

Kampagnen har ydermere nydt godt af græsrodssites som eksempelvis Barack Obama is My Homeboy, som har arbejdet på viralt at sprede billeder af Obama i blogsofæren.

Selvfølgelig har Obama såvel som alle andre politiske kandidater haft en hær af rådgivere omkring sig, og ift. online må det siges at være et dream team af online eksperter, entrepreneurer og innovatører, der har udviklet strategien. I sin stab har man blandt andre kunne møde spreadsheet innovatøren og grundlæggeren af Lotus Development, Mitch Kapor, Howard Dean’s online guru Joe Trippi, Stanford jura professor og Creative Commons skaberen Lawrence Lessig samt Facebook medstifteren Chris Hughes. Det, de har været med til at gøre for Obama er at være på forkant med online tendenser, hvilket har givet både fortrin og kant ift. MaCains kampagne. Han har gjort mange ting rigtigt, men vi synes jo selvfølgelig, at der fortsat er masser af potentiale online, som endnu ikke er udnyttet - og selvfølgelig skal online også have flere midler ud af de svimlende mange millioner. Netop i en valgkamp har online mange gode egenskaber, fordi der er så kort vej til mulig involvering og handling.

Selvom kampagnen ikke differentierede budskaberne til de forskellige målgrupper har Obama gennem nettet været i stand til at nå den yngre del af befolkningen, som ofte ikke stemmer, og han har kunne målrette sin indsats imod minoriteter som USA’s sorte eksempelvis igennem det største online community for afroamerikanere, Black Planet.

Men Barack Obama opgiver ikke helt nettet nu valget er overstået. Udover de mange støttegrupper, netværksprofiler osv. har Obama også oprettet en YouTube kanal, hvor der fortsat udsendes nyheder om Obama og hans politiske liv. Forhåbentligt glemmer hans kampagnefolk ikke, at sociale medier kræver fortsat deltagelse og involvering og helt igennem skal ses som en proces. Indtil videre tyder det på, at hans stab har været god til at indgå på mediets præmisser, men hvorvidt det varer ved, må vi vente og se. Her I Interactive på IUM glæder vi os over, at verdens snart mest magtfulde mand har fokus på den interaktive verden.
Skrevet af: Christina Friis Schaarup

Etiketter: , , , , ,

2 Comments:

  • At 20 november, 2008 13:56, Anonymous Anonym said…

    Som interesseret i marketing er det en god artiklel, som I har skrevet, da den samler hele kampagnen. Jeg har hørt mange af detaljerne men endnu ikke stødt på en artikel der beskriver det hele overordnet. I forhold til kampagnen, og da den ikke er segmenteret med hensyn til budskab og kommunikation, kan man så ikke bare kalde det guerilla-markedsføring i den moderne verden?

     
  • At 20 november, 2008 14:41, Blogger IUM Interactive said…

    Tak for roserne Lars(:
    Kampagnen opfylder selvfølgelig flere af de kriterier, man normalt ville opstille for guerilla markedsføring som fx græsrodstanken, der bliver facilliteret gennem sociale netværk og de virale og overaskende elementer.
    På den anden side, hvis man betegner denne kampagne som guerilla markedsføring, så er nærmest alle kampagner eller tiltag, der udnytter mediets kommunikative og virale potentiale guelilla markedsføring. Efter min mening indeholder guelilla markedsføring et element af aggresivitet og invasion, som jeg ikke helt synes Obamas kampagne har i sig. Det ville være lidt af et balanceakt for en politiker, der ønsker en bred appel, at begive sig ud i den slags, da det jo også kan fornærme eller frasøde nogle.

     

Send en kommentar

<< Home