IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, december 22, 2005

Google 2005 trivia

Google offentliggør ved hver årsafslutning en lang række data over hvad folk har søgt på i løbet af året. Søgningerne er oftest et direkte billede af hvad der er sket i verden. I 2005 så top 10 over de mest voksende søgetermer således ud:

1. Myspace (et online community)
2. Ares (et P2P program)
3. Baidu (Kinas nye store søgemaskine og direkte konkurrent til Google)
4. Wikipedia (nettets hastigt voksende open source leksikon og ordbog)
5. Orkut (et online community)
6. iTunes (Apple's media afspilningsprogram som også kan bruges til at høre podcasts)
7. Sky News (Sky's nyhedstjeneste)
8. World of Warcraft (online rollespillet, som tog verden med storm i 2005)
9. Green Day (90'er punk rock bandet, som gjorde comeback på toppen af hitlisterne i 2005)
10. Leonardo Da Vinci (manden bag mysteriet i Dan Brown's bestseller The Da Vinci Code)

De mest søgte nyheder var tilsvarende:

1. Janet Jackson
2. Hurricane Katrina
3. Tsunami
4. Xbox 360
5. Brad Pitt
6. Michael Jackson
7. American Idol
8. Britney Spears
9. Angelina Jolie
10. Harry Potter

Sidst men ikke mindst var de mest søgte shopping items:

1. Ipod
2. Digital Camera
3. MP3 Player
4. Ipod Mini
5. PSP
6. Laptop
7. Xbox
8. Ipod Shuffle
9. Computer Desk
10. Ipod Nano

Læs mere på http://www.google.com/press/zeitgeist2005.html

Af: Christian Strand