IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

onsdag, januar 11, 2006

Blogs som en del af mediemixet

Der er rigtigt mange gode cases fra primært USA på hvordan blog marketing kan være en god kanal i marketing mixet....faktisk kan man sige det er en marketing kanal der nedbryder grænserne til og bevæger sig ind på PRs område. Det bedste eksempel på brug af blogs, som jeg kan komme på er McDonalds i USA, som røg ind i en hel del badwill ifm. filmen "Supersize Me". Filmen viste hvordan en person, der kun spiste McDonalds-mad i en hel måned gradvist fik det dårligere og til sidst faktisk fik at vide af sin læge, at fortsatte han, så ville det sandsynligvis få fatale konsekvenser. McDonalds gjorde så det at de lavede en blog, hvor de fik læger, livsstileksperter og ansatte til at blogge bundløst ærligt. JA, hvis du spiser fastfood til hvert måltid i en hel måned, så får du det altså dårligt. Spis varieret...osv. Der var på det tidspunkt allerede opstået mange blogs hvor folk omtalte McDonalds negativt pga. filmen. McDonalds flyttede så kampen til bloggernes hjemmebane og indgik i dialog med dem. For blogs åbner jo til dialog, idet man som besøgende kan poste kommentarer og spørgsmål til indlæg.

En af de største blogs pt med et stort firma som afsender er http://fastlane.gmblogs.com/, som skrives af GMs Vice Chairman Bob Lutz. Han skriver om alt hvad der rør sig hos GM...for bilfanatikere, journalister osv. er det en god måde at holde sig ajour. Læg mærke til hvor mange comments der er ved hvert indlæg! Et andet klassisk eksempel på hvordan blogs kan sætte dagsordenen er cykellåsefirmaet Kryptonite, som i lang tid markedsførte deres cykellåse, som de sikreste i verden (jeg er selv den "lykkelige" ejer af en lås fra Kryptonite). Pludselig opstod der en blogcommunity, som viste hvordan man ved hjælp af en engangskuglepen kunne åbne låsen ganske let. Kryptonite valgte at ignorere brugerne...det tabte de store markedsandele på. Afledt af blog'ene begyndte en viral film, som viser hvordan en af blog-ejerne åbner låsen med en kuglepen, at florere...måske har du set den? Hvis ikke, så kig på http://www.bikeforums.net/video/1.mov. Her skulle Kryptonite have valgt en damage control approach a la McDonalds'.

En måde ikke at lave blogs på er den approach, som Nike brugte for 1½ års tid siden. De lavede en falsk amatør-blog og fik professionelle PR-folk til at blog'e om Nikes fantastiske produkter, etiske produktionsmetoder osv. Desværre for Nike lugtede brugerne hurtigt lunten og Nike var nødt til at undskylde offentligt og trække blog'en tilbage. Her blev blogs brugt åbentlyst manipulerende.

I Danmark er Arla begyndt at blogge, som respons på den modvind de har fået. De gør det dog ikke på en særlig elegant måde, da de ikke rigtigt går i dialog med brugerne...det virker ikke ægte nok...det er for sælgende. Det har brugerne også gennemskuet og der bliver ikke postet nogen kommentarer. Dog synes jeg det er et skridt i den rigtige retning. Dan dig dine egne meninger om Arlas blog på http://www.arla.dk/weblogs/omtanker.

Af: Christian Strand

Dette indlæg er oprindeligt posted på www.dia06.dk