IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, januar 03, 2006

Coca-Cola - Tættere på brugerne

I Juni 2005 påbegyndte Coca-Cola kampagnen "Soundwave" i Danmark. Efter at have diskuteret forskellige muligheder med Coca-Cola besluttede vi bl.a. at lave en interessant integration med ungdoms community'et HabboHotel (http://www.habbohotel.dk)

Vi udviklede et særligt Coca-Cola Room i HabboHotel universet og tilførte nogle "Coca-Cola bots", dvs. nogle "robotter" som chattede med brugerne og fortalte om den spændende "Soundwave" konkurrence

Herudover blev der special-udviklet Coca-Cola bannere, som passede ind i HabboHotels pixel-grafiske univers, så banneret kom til at indgå som en "naturlig del af omgivelserne i universet"

Efter kampagnen gennemførte vi en spørgeskema undersøgelse om kampagnen hos HabboHotels brugere (i samarbejdet med HabboHotel), og resultatet var fantastisk!




















80% af brugerne deltog i konkurrencen på selve HabboHotel (der var lavet særlige små Coca-Cola Soundwave konkurrencer på selve HabboHotel) og 50% af brugerne deltog i den egentlige Coca-Cola Soundwave konkurrence (på kampagne websitet).

På en skala fra 1 til 5 (hvor 5 var "bedst") gav 51% af respondenterne kampagnen et 5-tal (og 34% gav et 4-tal). Samtidig angav 39% af respondenterne, at de vurderede at de drak mere Coca-Cola i løbet af kampagneperioden, end normalt.

Kampagner der integreres med web communities bliver mere og mere interessante, efterhånden som communities bliver mere og mere udbredte på nettet. Denne case skulle gerne vise, at effekten og involveringen ved at foretage denne form for "alternativ" internet annoncering, virkelig har en relevans i online medieplanning i dag.

Af: Rune Kiowsky