IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

onsdag, januar 11, 2006

Er det NU vi er her?

De sidste mange måneder er der blevet publiceret mange undersøgelser, der viser at markedet for internetannoncering vil opnå en kæmpe vækst i 2006, at annoncørerne er klar til internettet som annoncemedie...og at det hele i det hele taget bare ser helt fantastisk ud. Der har være lidt uenighed om hvor stort vækstpotentialer er, men både hos annoncører, bureauer og medier er der en sjældent set positivisme at spore. For 4 år siden, da jeg lige var startet som trainee på et mediabureau, var det lidt de samme meldinger, der lød alle steder fra...så er det virkeligt rigtigt denne gang?...er det NU vi er her?

Jeg synes faktisk der er meget der taler for, at denne gang er der alvor bag ordene...og at det ikke bare er eufori over en ny teknologi. Jeg synes faktisk godt vi kan tillade os at sige, at internettet er ved at være voksent som mediegruppe. De udslagsgivende faktorer ifht. for 4 år siden synes jeg er:

- Der er kommet langt dygtigere folk hos medierne (og der bliver ikke bare tænkt i kortsigtet salg mere)
- Vi er ved at have et validt planlægningsværktøj på plads ifa. Netbehaviour som tilnærmelsesvist giver os samme form for dokumentation som TV-meteret
- Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) har fået en professionel ledelse og arbejder nu tilsyneladende mod fælles mål (f.eks. fælles banner- og trafiktællingsstandarder)
- De fleste sites har fået ryddet op i deres bannerformater, sådan at den enkelte bannereksponering nu reelt kan siges at have værdi (i.e. hvor der før var 10 bannere pr. side er der nu 3)
- Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) har drevet udviklingen af værktøjet Netbehaviour og har samarbejdet med FDIM om en fælles rammeaftale for samhandel
- De fleste kreative bureauer er vågnet op og har indset, at man ikke bare kan oversætte en printannonce og så fungerer den på internettet (dog er der alt for mange der stadig ikke er dygtige nok)
- Kigger vi på de lande vi sammenligner os med og som vi typisk er 1½ år bagefter, så har internettet som annoncemedie været stort i et stykke tid

Og måske vigtigst af alt...de senest publicerede undersøgelser dækker rent faktisk det danske marked, så det er svært ikke at have optimismen i behold.

Af: Christian Strand

Dette indlæg er oprindeligt posted på www.dia06.dk

1 Comments:

  • At 11 januar, 2006 19:54, Blogger Anders Kargaard Jensen said…

    Jeg tror, du har ret i, at der er stor grund til optimisme på Internets vegne. Det er vel steget alle de sidste fire år, og er ved at være et medie, man er nødt til at tage seriøst som annoncør. Vi som annoncør på www.b-one.net (salg af webhosting ydelser) benytter udelukkende Internet, da alle erfaringer har vist os, at et produkt der udelukkende sælges på Internet udelukkende skal annonceres på Internet. Det er i hvert fald mere effektivt.

     

Send en kommentar

<< Home