IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

onsdag, juni 07, 2006

Medieforliget set med interaktive briller

Regeringen har nu medieforliget for de næste mange år på plads. For de interaktive medier (internetmedierne især) betyder det på sigt en åbning for public-service midler, idet der i første omgang er blevet åbnet for mulighed for public service på andre kanaler end DR. Endvidere overgår vi også til en ny medielicens, som er en samlet afgift der indbefatter alle husstandens licenspligtige apparater - det ser dog ikke ud til at nogen af licenskronerne i første omgang kommer til at lande hos internetmedierne. Som opridset i Børsen Mediemarked idag, så ser medieforliget i hovedpunkter ud som følger:

Digital radio
- Flere kanaler på digital radio
- Mere fri konkurrence på markedet for digital radio

Computer og mobiltelefoner
- I fremtiden skal vi betale licens fra f.eks. computere og mobiltelefoner. En ny medielicens afløser den nuværende tv-farvelicens

Public service
- En ny public service-fond skal støtte programmer, der opfylder demografiske, sociale og kulturelle behov
- Mulighed for public service-programmer på bla. TV3, Kanal 5, Kanal 4 og DK4

Danmarks Radio
- Folketinget skal fortsat udpege flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i Danmarks Radio. Folketinget udpeger 6 medlemmer af bestyrelsen, som udvides fra 10 til 11
- DR skal opstarte en ny børne- og historiekanal
- TV2 Regionerne får lov til at sende kl. 20.00-21.00 på det digitale net

FM Radio
- Flere kanaler på den almindelige radio

DR's arkiver
- DR's arkiver skal på harddisk istedetfor bånd. En arbejdsgruppe kigger på hvordan

TV
- Alle skal have adgang til digitalt TV i fremtiden, hvorfor det jordbaserede TV-sendenet skal digitaliseres. Det betyder flere kanaler og bedre billeder
- Regeringen fortsætter arbejdet for at få digitaliseret TV2

Licens
Den nye medielicens bliver på 1.075 kr i 2007, en stigning på 30 kr fra tv-farvelicens i år. Medielicensen stiger gradvist til 1.130 kr i 2010.

Af: Christian Strand