IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, juni 15, 2006

Populære TV-serier kan downloades gratis og lovligt på nettet!

Det amerikanske TV-selskab ABC har nu truffet det tilsyneladende mærkelige valg at gøre deres mest populære TV-serier frit tilgængeligt på nettet dagen efter at afsnittene er sendt på TV i USA. Det drejer sig blandt andet om serierne Desperate Housewives, Alias og Lost. Foreløbig har ABC lagt et filter på, sådan at kun brugere med amerikansk IP-nummer kan se episoderne, men der skal ikke meget teknisk snilde - eller mere aggressiv approach fra ABC - til for at man som dansker også kan se afsnittene. På http://dynamic.abc.go.com/streaming/landing kan man se udbuddet som det ser ud idag.

ABC's valg virker umiddelbart som kvælende for deres egen forretning idet de i hvert fald på sigt må formodes at miste mange TV-seere til fordel for brugere på deres website. Omvendt har ABC nok også erkendt at fremtiden ligger på nettet og at de ligeså godt kan være på forkant med udviklingen! Ved at flytte deres seerskare på nettet opnår ABC på sigt et attraktivt bannerannonce miljø og når de først har fået deres brugere hooked på on-demand tankegangen, så vil det også være muligt at tage penge for sening af serierne.

ABC's initiativ kan få store konsekvenser for resten af verdens reklamefinansierede kanaler - herunder TV2, SBS og Viasat - for hvorfor skal man f.eks. som dansker vente ½-1 år på at en serie kommer til Danmark, når man kan gå på nettet og se den næsten samtidigt som i USA? Det betyder potentielt at de danske TV-stationer vil være nødt til at se helt bort fra de udenlandske serier som driver for seere. Istedetfor vil de være nødt til at satse på at deres egenproduktioner er gode nok til at tiltrække seerne. Mange tendenser tyder på at det i fremtiden er indholdet og IKKE kanalen der kommer til at drive seerne og dermed annoncekronerne...og ABC's initiativ ser ud til at være en.

Vi forventer at flere stationer vil følge ABC's initiativ og vi følger spændt udviklingen.

Af: Christian Strand

1 Comments:

  • At 18 juni, 2006 14:12, Anonymous Anonym said…

    ABC lægger på deres on demand-tjeneste Flash-reklameblokke ind i deres serier. Disse blokke kan man som seer ikke umiddelbart springe over, og så er det vel 'bare' et spørgsmål om at få en fornuftig pris for dem? Varen er i hvert fald attraktiv.

    Derudover er det nok for tidligt at skrige 'Ulven kommer' mht. tab af TV-seere for de store networks over there. For den amerikanske udvikling indenfor rigtig bredbånd lader stadig en del tilbage at ønske. Og mange amerikanere har et forhold til deres TV-apparat, der mest diplomatisk kan betragtes som 'anderledes' end vores.

    Én ting er dog et reelt problem for Tv stationer udenfor USA: At man hurtigt og enkelt kan se serier, før de sendes f.eks. i Danmark. Det gør i hvert fald, at tv-stationer bør tænke sig om, inden de bruger millioner på dyre rettigheder. Måske skulle ABC og de andre tænke lidt over, hvordan de håndterer det? For det er jo ikke, fordi ABC o.a. har en filantropisk tilgang til ting, når de forhandler rettigheder.

     

Send en kommentar

<< Home