IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, januar 18, 2007

Bomben under de kommercielle tv-kanaler

Først truede de musikindustrien med tjenesten Kazaa. Så kom ip-telefoni via Skype - og nu er Niklas Zennström og danske Janus Friis ved at være klar med næste udspil: tv-tjenesten Joost, der skal sætte fart i udbredelsen af tv via internet.

Pt er tjenesten i beta test blandt en gruppe udvalgte brugere, og senere i år forventes Joost at blive bredt tilgængelig. Målet er at sende kommerciel tv i høj kvalitet ud til hele verden via internettet. Samtidig vil man udnytte internet-funktioner som blandt andet chat mellem tv-seerne og dermed kombinere det bedste fra tv med det bedste fra internet. Faktisk forventer vi en form for tv-community, hvor folk fra hele verden kan mødes og diskutere tv-programmer.

I praksis er Joost en form for medieaggregator, som samler programmerne for alle de kanaler som Joost på et givent tidspunkt har lavet aftale med. Brugerne kan så mixe og matche blandt programmerne og kanalerne og sammensætte deres egen programflade. Princippet kendes fra de medie centre som i 2006 begyndte at dukke op i danskerne stuer. Det der for alvor gør Joost til noget nyt er community dimensionen samt muligheden for at se programmer fra HELE verden og ikke kun hvad din kabeludbyder nu har i sin programpakke.

Tilsyneladende er det reklamer, som skal finansiere festen. Hvordan præcist er endnu ikke helt tydeligt. Sandsynligvis bliver det ifa. en kombination mellem de breaks, som tv-stationerne allerede selv har solgt, og annoncer som Joost sælger. Og her bliver det rigtigt interessant, for internettet giver nogle helt unikke muligheder for at målrette reklamerne. Samtidig giver community- og chatfunktionerne nogle spændende muligheder for at komme i dialog med brugerne.

Får Joost samme udbredelse i Danmark og resten af verden som Skype har fået, så kan det være lidt af en bombe under de kommercielle tv-kanaler. For tv-selskaberne kan den nye udvikling helt konkret betyde, at indkøbte programmer kan få det meget svært. Som dansker behøver man ikke længere vente, indtil en dansk tv-kanal har købt den nye sæson af en amerikansk serie hjem...man kan se den samtidig med folk i USA! Det kommer helt klart til at stille højere krav til de danske tv-kanalers programflader. Deres eneste konkurrenceparameter vil på sigt være egetproduceret indhold. Det kommer til at ske...enten med hjælp fra Joost eller andre services.

Af: Christian Strand

1 Comments:

  • At 19 januar, 2007 03:08, Anonymous Anonym said…

    Dem der får success, er dem der kan virkeliggøre en forstilling til en praktisk foranstaltning. Lad os se, om de kan overvinde en helt anden virkelighed der til forskel fra Skype indeholder masser af cencur, copyrights og monopolisme m.m. Opgaven er stor - kæmpestor, men måske redder reklameindtægterne dem.

     

Send en kommentar

<< Home