IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, august 21, 2007

Er betalt blogging luderjournalistik?

Søgemaskine-guruen Mikkel deMib Svendsen fra RedZoneGlobal har tidligere ytret sig kraftig om fænomenet "betalt blogging" og kaldt det for luderjournalistik. Nu er fænomenet kommet til Danmark og selv vores ellers så kræsne Forbrugerombudsmand har i den forgangne uge blåstemplet det og dermed givet virksomheder som Bloggerwave frit spil.

Men er betalt blogging luderjournalistik og kan det overhovedet tages seriøst som annonceform? Vi har naturligvis fulgt fænomenet på afstand i USA og har også haft møde med Bloggerwave indenfor de sidste par dage. Der er ingen tvivl om at vi trods Forbrugerombudsmandens accept bevæger os i en gråzone og der er ingen tvivl om at betalt blogging KAN være en bombe under en annoncør. Dels kan du ikke styre hvad bloggerne rent faktisk skriver og dels er det også vildledende information hvis bloggere skriver positivt om et produkt for at modtage et honorar...det kan hurtigt få et negativ spin. Omvendt er blogosfæren relativt selvregulerende, så hvis læsere af en blog én gang oplever at bloggen skriver påtaget positivt om et produkt, jamen så finder læserne et andet sted at blive underholdt istedetfor. Følger vi denne argumentation, så bør de fleste kampagner via betalte blogging kunne forsvares etisk, men det vil være op til annoncøren at være meget skarp i sin "briefing" til bloggerne sådan at risikoen for negativ omtale (i blogosfæren eller i medierne) minimeres.

Vi ser da også nogle helt klare muligheder i betalt blogging, idet man til lancering af nye produkter kan får bloggerne til at anmelde det. Man skal dog bare tro så meget på sit produkt at man ikke er bange for de dårlige anmeldelser som der helt sikkert også vil komme. Vi vurderer dog også at det er klart problematisk og etisk forkert, at bloggere mod et honorar forestiller sig at vide noget om et produkt de aldrig har haft mellem hænderne.

Af: Christian Strand

Etiketter: , ,

2 Comments:

  • At 01 september, 2007 13:17, Anonymous Anonym said…

    Det mest bizarre er, at den selvbestaltede SEO guru demib (som hverken ligger på side 1 eller 2 når SEO googles!!)
    selv laver luderblogging. Se hans luderblog indlæg her: http://www.demib.dk/kenneth-thordal-cd-454.html

    Det er 100% dobbeltmoral. Så nul respekt til ham.

     
  • At 09 oktober, 2007 21:22, Blogger Allan Helleskov Kleiner said…

    Jeg synes, at skjult reklamer er ubehageligt. Jeg vil da vide, hvornår jeg skal have mine parader oppe.
    Hvis virksomhederne vil sælge mig et produkt, vil jeg da vide, at det er det, de er i gang med. Vel vidende at product placement i film osv. eksisterer. Hvis jeg finder ud af, at en virksomhed betaler bloggere for at lyve for mig, går jeg hellere andre steder hen. Hvad kan det ikke komme til at koste, hvis vi var flere, der gjorde det?

     

Send en kommentar

<< Home