IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, juni 19, 2007

The future will not be televised...øh!?

Michael Weaver fra Microsoft Advertising Solutions har i Cannes netop præsenteret Microsofts rugekasseprojekter indenfor reklame. Overskriften var "The future will not be televised"...og alligevel var de løsninger der blev vist rettet mod at finde løsningen på de problemer time-shifted tv-sening skaber ifht. 30-sekunders spottet. Vi har fået demonstreret:

Speedbumps
5-sekunders cutdown versioner af 30-sekunders spot, som ligger sig over skærmen når seeren spoler henover reklamen. Fanger de 5 sekunder brugerens opmærksomhed kan han klikke sig til at se hele reklamen.

Searchable TV-ads
Integration af search i TV'ets elektroniske program guide. Søger seeren f.eks. på "Disney", så får han reklamer smidt i hovedet for alt fra rejser til Disneyworld til Disney DVD-film. Selvfølgelig får han også listed det content, som på en eller anden måde er tagget med "Disney".

Standardized interactive logos
Alle kender tegnet for "play"...en liggende trekant. Det er Michael Weaver's team's drøm at skabe et globalt og standadiseret tegn for "interactivity". Når tegnet popper op på TV'et under en udsendelse vil brugeren instinktivt vide at han ved at presse på "interactivity" knappen vil blive præsenteret for enten ekstra content eller en reklame. I sidste ende vil han kunne foretage et decideret køb via fjernbetjeningen. Faktisk bliver de første fjernbetjeninger med en "køb" knap allerede solgt i butikkerne i USA idag, så vi er ikke langt fra at Weaver's drøm bliver en realitet.

Clickable video
Måske det umiddelbart mest revolutionerende kommercielle annonceprodukt. Forestil dig du ser "Sex and the City" og vha. fjernbetjeningen kan klikke på Sarah Jessica Parker's kjole...og købe den! Tænker man fhv. hurtig omsættelige produkter som sportsbeklædning, brug-og-smid-væk møbler, gadgets og tøj, så synes de kommercielle muligheder næsten uendelige. Clickable video linket til direkte køb er iflg. Weaver på markedet mod slutningen af året.

Når der alligevel er en grad af sandhed i titlen på Weaver's indlæg skyldes det at fremtidens TV vil være IP-drevet og måden vi ser TV på vil være markant anderledes. Kodeordet bliver "interaktion" og derfor er Microsofts rugekasseprojekter også kommercielt spændende.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , , ,