IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

søndag, maj 10, 2009

Wired Korea

Mediebrugen i Korea er ikke et emne man særligt ofte falder over, men egentligt er der rigtigt meget at hente herfra og med udgangspunkt i et netop overstået 2 ugers studieophold vil jeg her bringe lidt indsigt og inspiration fra denne spændende del af verden.

Selvom Koreanerne bruger mange af de samme medier som vi gør er både omfanget og mediernes indflydelse på deres liv meget mere omfangende. Medierne er en dybt integreret del af deres hverdag.

Eksempelvis er der tv i alle busser og på alle på restauranter og caféer og metrosystemet har sin egen TV info i alle metrotogene kun afbrudt af nyhedsoverskrifterne og reklamer. De fleste telefoner i Sydkorea har også tv-modtagere indbygget, og der er altid en pæn håndfuld, der sidder og ser tv på mobilen i metroen.

Korea kan prale af en af verdens højeste bredbåndspenetrationrater og tilbyder ofte også gratis WiFi de fleste offentlige steder.

På hvert gadehjørne er der PC cafeer som oftest benyttes til gaming. Som et sidespor skal det nævnes her, at flere af Koreas elektronikgiganter såsom Samsung og LG sponsorerer deres egne gamer hold, der nyder stor popularitet blandt andre gamere og unge kvinder! Holdene har næsten gudestatus og nyder en popularitet som kun kan sammenlignes med "rigtige" sportsstjerner i vores del af verden.

Forskellige steder i gadebilledet har betalingsaviser opstillet digitale nyhedsstandere med den trykte avis' fulde indhold. De opereres som en Iphone med zoom effek og man kan bladre igennem avisen som i en ebog.













Overalt i byrummet og på studiesteder finder man ladere til mobiltelefoner som på billedet nedenfor, der er fra en metrostation. Der findes ladere i supermarkeder, på biblioteker, restauranter, cafeer - stort set alle offentlige steder.


Smarte som de nu er i Korea (der efter sigende har verdens højeste IQ næst efter Hong Kong), har de lavet et system hvor der er en universel lader og
hver person har et lille transformerstik med sig, der passer til netop deres telefon.

Koreanerne er altid tilgængelige og sms'er som tossede. Det er ikke ualmindeligt for en person i tyverne at sende mellem 3000 og 4000 sms'er om måneden, hvilket får en gennemsnitlig dansk teenagers forbrug til at blegne. Internet services fra telefonen er fortsat i en prisklasse der er for høj til at de unge koreanere kan følge med.

Efter man har opholdt sig et stykke tid i Korea holder man op med at lægge mærke til disse ting. Det er deres hverdag og og deres naturlige måde at kommunikere, hente information og ikke mindst underholde sig selv på. Men det er ikke desto mindre bemærkelsesværdigt...især på grund af omfanget og intensiteten.
En del af forklaringen på den allestedsnærværende teknologi er, at koreanerne opholder sig langt mere i det offentlige rum end den typiske dansker gør. De spiser ofte ude, er væk fra deres hjem i mange timer ad gangen, og har ofte lange transporttider.

Hvor mange danskere afsætter tid til at se nyheder, tjekke deres mail, tjekke deres Facebook eller foretage et opkald, så er dette en flydende og fuldstændig integreret del af Koreanernes hverdag. Det foregår on-the-fly og bliver nærmest usynligt, fordi det er en så velintegreret del af deres adfærd og hverdag. Koreanerne er altid koblet på medier, hele tiden, alle steder. Medierne er ikke en ekstern aktivitet - de er en sømløs del af deres liv.
Af: Christina Friis Schaarup

Etiketter: , , ,