IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, juli 18, 2006

Den optimale længde på en streaming video

Amerikanske Klipmart - en virksomhed der hoster streaming bannere ifm. reklamekampagner - har ved at aggregere data for over 500 forskellige kampagner kørt over deres servere fundet den optimale længde på et streaming spot.

Gennemsnitligt falder brugerne fra efter 21 sekunders sening, hvilket kunne lede os til at konkludere, at et streaming spot på nettet ikke skal være længere end 20 sekunder...til gengæld kan man så også ligeså godt lave det 20 sekunder. Derudover er der en anelse forskel fra branche til branche...på finansielle sites skal et streaming spot ikke være længere end 18 sekunder, hvorimod et streaming spot kan være op til 22 sekunder på et teknologi site. Forklaringen på dette fænomen har noget at gøre med hvilket mode folk er i, når de besøger et givent site. Derudover har det givetvis også betydning at forskellige sites brugere har forskellige profiler og dermed mere eller mindre tålmodighed.

Vores egne data - på et mindre datagrundlag - hos IUM Interactive giver et billede meget lig det som Klipmart tegner...der er altså tilsyneladende ikke nogen landespecifikke faktorer, der gør at adfæren i Danmark adskiller sig fra den i USA.

Konsekvensen af undersøgelsen er at det i værste fald er fuldstændigt spild af penge at køre et 30 sekunders spot på internettet. Tendensen er dog også at flere og flere annoncører bruger de penge der skal til for at tilpasse et spots længde til nettet.

Af: Christian Strand