IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

onsdag, juli 12, 2006

Manden med den røde papirsklips nåede sit mål

For lidt over et år siden kunne man forskellige steder på nettet læse om canadieren Kyle MacDonald, som startede ud med at bytte en rød papirsklips til en kuglepen formet som en fisk! Kyles mål var at bytte sig til et hus, som han og kæresten kunne flytte ind i. Nu er den totalt håbløse mission så lykkedes for Kyle efter at han har værer igennem 14 bytte seancer. Tjek projektet på http://oneredpaperclip.blogspot.com.

Kyle er i mellemtiden gået hen og blevet en rigtig celebrity på internettet og han har været gæst på diverse radioshows og er blevet omtalt på et utal af websites og blogs. Kyles projekt er meget typisk for hvordan blogospæren virker. Folk skriver om et emne på tværs af en masse blogs og pludselig er én blog eller person kendt pga. synspunkter eller en simpel idé. Et andet eksempel er The Million Dollar Homepage på http://www.milliondollarhomepage.com, hvor en amerikaner har solgt små 1x1 pixel annoncer til en stykpris på 1 USD...det er så lykkedes ham at sælge alle 1 millioner pixel! Igen er det et projekt der har spredt sig på nettet via en viral adfærd. Som reaktion på The Million Dollar Homepages succes er der kommet et utal af mere eller mindre succesfulde plagiater som f.eks. http://www.mymilliondollaradpage.com/ der pt. har solgt for 168.000 USD 1x1 pixels...det er da meget godt gået af en efterligning!

Hvad er så moralen? Udover at stort set alt kan spredes viralt på nettet hvis altså nyheds- og underholdningsværdien er stor nok, så kan man i reklamesammenhæng sige at man sagtens kan versionere og lokalisere andres successer og stadig få noget godt ud af det...ihvertfald hvis man er den første på et marked.

Af: Christian Strand