IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

onsdag, juli 05, 2006

Gallup Adfacts nu med internettal...men også med store fejlkilder

I offline verdenen har man i mange år kunne trække rapporter over forskellige brancher og annoncøres mediespend ved at abonnere på Gallup Adfacts. For mange annoncører - især de nye på et marked - har det givet uvurderlig viden om konkurrenters adfærd og har måske endda dannet baggrund for hele mediestrategier. Den viden har vi aldrig haft på de interaktive medier! Godt nok har Nielsen i form af Lemonad forsøgt sig med et system, men vi har ikke været i nærheden af at have et system med potentiale før nu...for fra dette efterår vil Gallup Adfacts som et forsøg også indbefatte tal fra internetmarkedet. Egentlig er det lidt utroligt at vi skal skrive andet halvår af 2006 før Gallup endelig ser sig tvunget til at tage internettet med på lige fod med efterhånden perifære medier som biograf og radio!

Vi hilser selvfølgelig Gallups initiativ velkommen og ser et stort potentiale. Desværre ser vi også en del faldgruber allerede nu. De SKAL slibes til for at tallene for internetmarkedet kan bruges til noget som helst. Adfacts opgiver bruttopriser, men på et marked hvor der raskt væk ydes 80-90% rabat på visse tonegivende medier og kun 10-30% på andre er der allerede en betydelig fejlkilde i tallene. Derudover er det også en stor fejlkilde at kun FDIM-medlemmer tilsyneladende inviteres til at indrapportere deres tal...en ikke ubetydelig del af annoncekronerne ligges hos ikke medlemmer som f.eks. NCom, Freeway osv.

Af: Christian Strand

1 Comments:

  • At 10 august, 2006 16:10, Anonymous Anonym said…

    Helt enig, det er på tide at der kommer adfacts på nettet - men Christian har du en idé til hvordan man bør beregne omsætningen hvis det ikke skal være ved at kigge på brutopriserne? det er trodsalt de færreste medier der er villige til at eksponere deres faktiske priser...

     

Send en kommentar

<< Home