IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, august 10, 2006

Nye formål med Corporate Blogging

Corporate blogging der er et relativt nyt fænomen, har som udgangspunkt haft til formål, at indgå i en mere "ærlig" men også risikofyldt dialog med forbrugerne - at give virksomheden et "menneskeligt ansigt" - især i forbindelse med mere risiko-fyldte områder af virksomhedens virke/omdømme. Et eksempel er ArlaForum som blev flittigt brugt i forbindelse med Muhammed-krisen. Og forcen har naturligvis ligget i brugernes mulighed for selv at komme til orde overfor virksomheden, som så kan adressere disse henvendelser.

Men der findes også andre interessante måder at bruge en corporate blog på:

- "Niche Recruiting": Når der skal rekrutteres folk til new media stillinger, er det blevet mere og mere almindelig at bruge blogs som rekrutteringsmedie. Her rammer man direkte i hjertet på den målgruppe man søger. Tendensen føres an i UK: check f.eks. "job-bloggen" Chingwag Jobs, som har haft en stigning i antallet af jobannoncer på 356% siden januar 2004. Læs evt. mere her: https://www.netimperative.com/2006/08/02/chinwag

- Produktudvikling: "Involver dine kunder direkte i produktudviklingen." Blogging giver mulighed for løbende at udvikle produkter i samarbejde med brugerne - det gælder især software og livsstilsprodukter. Det er en billig og værdifuld måde, at lade kunderne fortælle virksomheden hvad de skal gøre, for bedre at ramme deres ønsker/præferencer - lidt a la løbende fokus-grupper. Et succes-eksempel er bloggen http://www.spreadfirefox.com/, som var omdrejningspunkt i udviklingen af Mozilla browseren Firefox.

- Fokusgrupper: Hvorfor ikke teste kampagner - reklamefilm, annoncer, banners, konkurrence-koncepter osv. via en blog?! Almindelige pre-tests kan være omkostningstunge, hvorfor det er interessant at bruge blogging til at teste hvad modtagerne synes om kampagnen inden den lanceres. Man kan sågar bruge denne metode til hele tiden at vurdere kampagner løbende, og bestemme hvordan disse skal videreudvikles, hvis man kan opbygge et slags panel eller fast brugerskare på sin blog.

- PR: Blogs kan blive et effektivt PR-medie for virksomheden. Hvis man opretter en PR-blog og hele tiden sørger for at gøre den relevant og interessant for journalister og andre interessenter, kan den udvikle sig til et værdifuldt PR-medie. Et eksempel er, ganske ydmygt, denne - IUM Interactives egen blog - som flere gange er blevet citeret i f.eks. Mediawatch's nyheder.

Der er selvfølgelig mange flere gode muligheder i brugen af blogs, som f.eks. også kan være en seeding platform for corporate content, så som pod-casting osv. Men her er altså præsenteret en håndfuld. Kontakt IUM Interactive hvis du har spørgsmål eller kommentarer (eller skriv her på bloggen)


Af Rune Kiowsky