IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, december 04, 2008

Youtube er slet ikke nok

Her ved udgangen af 2008 kan vi kigge tilbage på et år hvor viral markedsføring som buzzword er trådt lidt tilbage. Viral markedsføring er på mange måder blevet voksen og er for mange annoncører blevet en naturlig del af deres marketingmix. Stort set alle større brands i indland og udland har det sidste år lavet flotte viral produktioner, som virkeligt udfordrer de gamle konventioner om hvad en viral film skal indeholde. Væk er de tider, hvor en viral film kun kunne omhandle folk der kom til skade eller på anden måde kvajede sig. Nu omhandler de Nykredit der arrangerer streetgolf i Københavns gader, DJ Static og DJ Noize der på vegne af Danske Bank mixer to verdener, og specielt producerede animerede film med danske kendisser til ”Rejsen til Saturn”. Du kan se dem (og andre) på IUMs mediaportal Frontbox, men fælles for dem er at niveauet er hævet markant på idé- og produktionssiden.

Til gengæld er niveauet faldet dramatisk på distributionssiden! De 3 ovenstående annoncører har fået succes fordi de har haft en god distributionsstrategi, men alt for mange gange i år er gode virale projekter endt i en maveplasker fordi annoncør og kreativt bureau har troet at det var nok bare at ligge filmen på Youtube – og sende den rundt i eget ”netværk”. Den strategi har virket én gang ifm. Quicksilvers Dynamite Surfer film sidste år, men den var også helt unik, ”first in class” og havde worldwide appel. Viral markedsføring kan være en uhyre omkostningseffektiv måde at komme i kontakt med din målgruppe på, men din film spreder sig altså ikke af sig selv. De skal sættes igang og konstant nurses og stimuleres.

Der bliver dagligt uploadet over 100.000 nye film på Youtube, så ved mindre du har fundet på en ny Dynamite Surfer er det i dag på ingen måde nok bare at uploade din film her. Og som dansk annoncør drukner du endnu mere i støjen! Og så er det faktisk også værd at holde sig for øje at Youtube rent faktisk kun sidder på ca. 10% af den virale filmsening, hvorfor du uden videre fraskriver dig en stor del af din målgruppe ved kun at tænke Youtube.

På samme måde som du får din dyre tv-reklame placeret op af de rigtige programmer ifht. din målgruppe – og ikke bare nøjes med at sende den ud til dine venner og ligge den på intranettet – så er du for at indfri det virale potentiale også nødt til at tænke i en ordentlig seeding strategi. Du skal ud på alle de mange hundrede nichesites og fora hvor din målgruppe færdes og ikke begrænse dig til de 10% som du potentielt kan ramme på Youtube – hvis de altså nogensinde finder dig!

Se endvidere her et interessant interview fra Eurobest festivalen i Stockholm med Jimmy Maymann og Henrik Busch fra GoViral, som giver deres bud på hvor viral markedsføring står idag.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , , ,