IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

mandag, marts 21, 2005

Danskerne har taget viral markedsføring til sig

Mediabureauet IUM har sammen med GoViral lavet en stor undersøgelse af danskernes online vaner. Resultaterne viser, at viral markedsføring er særdeles udbredt blandt den online-aktive del af befolkningen. Undersøgelsen afdækker en lang række interessante myter og spørgsmål vedrørende stort set alle aspekter af online-annoncering. Nu vil IUM og GoViral i samarbejde sætte fokus på at gøre viral markedsføring til en vigtig del af kampagneplanlægningen herhjemme, som det er sket i udlandet gennem de seneste år.


Den nye undersøgelse foretaget blandt et repræsentativt udsnit af de online-aktive danskere (svarende til 83 % af den samlede befolkning) i februar måned viser, at danskerne er særdeles aktive, når det gælder modtagelse og videresendelse af virale mails. I gennemsnit modtager danskerne over 8 virale/underholdningsmails om måneden, og de sender 2-3 stykker videre. Herudover ser godt 10 % af danskerne sådanne mails på kollegers computere. Det fremgår ydermere af undersøgelsen, at det er den kommercielt attraktive aldersgruppe 25-34 år, som er mest aktiv, efterfulgt af personer under 25 år. De 25-34 årige er generelt meget aktive på nettet, mange af dem også i arbejdstiden. Det er derfor ikke overraskende, at de også er aktive, når det gælder virale mails.

Såvel mænd som kvinder sender og modtager virale mails, men hvor mænd modtager lidt flere mails end kvinder, er kvinderne til gengæld relativt set mere aktive, når det gælder videresendelse. Det skyldes måske, at kvinder generelt kommunikerer mere aktivt end mænd.

Et stærkt våben i kampen om opmærksomhed
”Vi ser et stort potentiale i viral markedsføring, da det giver helt nye og utraditionelle måder at få sit budskab igennem på. Fundamentet for viral markedsføring er, at forbrugerne anbefaler produkter og marketing-budskaber til hinanden. Det er derfor en yderst effektiv måde at skære igennem reklamestøjen på, hvilket er afgørende for udfaldet af en kampagne. Og hvis man som virksomhed formår at arbejde systematisk med de virale mekanismer, tror vi hos IUM på, at det vil have en høj effekt” siger Business Development Director Henrik Busch fra IUM.

Den gennemførte analyse understøtter den generelle tendens i marketingarbejdet, der blandt andet ses i England og USA, hvor virale kampagner er blevet en fast del af marketingmixet og marketingchefernes briefs til bureauerne.

”I USA koster en TV-kampagne med bred dækning nemt 40 mill. $ i rent mediekøb, og derfor er der utroligt meget fokus på, hvordan man kan komme i kontakt med forbrugerne via andre og mere omkostningseffektive kanaler” beretter Claus Moseholm fra GoViral og fortsætter, ”der er derfor en klar trend mod at flytte en del af marketingbudgettet væk fra TV og over mod below the line aktiviteter, hvoraf viral marketing er én mulighed ud af flere”.

Strategisk samarbejde
Undersøgelsen viser, at der er et stort potentiale i Danmark for netop denne type tiltag, og derfor vælger IUM nu at satse målrettet på tilvejebringe den nødvendige rådgivning og kompetence i forhold til deres danske kunder. Det sker igennem et strategisk samarbejde med GoViral, som er det førende danske bureau, når det gælder gennemførelse af virale kampagner.

Henrik Busch forklarer baggrunden for samarbejdet: ”Viral markedsføring kender ingen grænser og er derfor specielt relevant for os, i og med vi hos IUM varetager international koordinering af mediaindsatsen for en lang række danske kunder såsom Ecco, SAND, Grundfos, Dyrup, B&O og Royal Copenhagen”.

Dette synspunkt bakkes op af Interactive Planning Director Christian Strand fra IUM, som allerede i dag har gjort sig en række konkrete erfaringer på området: ”Som alle andre markedsførings-aktiviteter på Internettet er virale kampagner fantastisk målbare, og modsat offline medier har vi muligheden for at måle på og dokumentere stort set al interaktion. Samtidig ser vi store fordele for vores annoncører, idet vi allerede nu oplever nogle utroligt favorable kontaktpriser på virale kampagner, som i mange tilfælde er endnu bedre end det vi har mulighed for at generere på banner- og søgeordskampagner”.

Fakta
IUM (www.ium.dk) er et af Danmarks største og mest fremgangsrige mediabureauer med kunder som Microsoft, L’Oréal, Coca-Cola, Beauvais og GM. Som en del af den internationale kommunikations-konglomerat IPG har IUM adgang til en lang række kompetencer og værktøjer inden for alle marketingdiscipliner.

GoViral er Danmarks førende virale bureau med kunder som MTV, IC Company og BullGuard. GoViral er medstifter af Viral & Buzz Marketing Association (
www.vbma.net), en international forening med mere end 70 virale bureauer fra hele verden.

Af: Henrik Busch