IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, august 23, 2005

Søgemaskinerne bliver mere og mere lokale, virtuelle og brugerafhængige

Konkurrencen mellem de store internationale søgemaskiner spidser til og der produktudvikles som aldrig før. Alle forsøger at komme op med det ultimative interface og den algoritme, som giver de mest "rigtige" resultater. Tendensen er i øjeblikket "lokale" resultater afbilledet på geografiske kort. Først indgik Google en aftale med NASA om brug af deres satellitbilleder til deres Google Earth (http://earth.google.com/) og kort tid efter fulgte MSN Search trop med deres MSN Virtual Earrth (http://virtualearth.msn.com). Begge tjenester virker pt. kun i USA, men det er planen at begge skal udbredes til hele verden.



Senest har Yahoo.com taget et meget spændende skridt og kombineret deres lokale søgeresultater med et form for community, hvor brugerne kan komme med kommentarer til hinanden. I den simpleste form er det anmeldelser af websites og f.eks. restauranter, sådan som det ses her http://local.yahoo.com/results?p=restaurant&csz=bellport%2C+ny&sm=Yahoo%21+Search&fr=FP-tab-lcl-t&toggle=1&cop=&ei=UTF-8. Mere avanceret betyder det, at søgeresultaterne vil blive påvirket af brugerkommentarerne, brugeranmeldelserne, af brugernes egen adfærd, og af adfæren hos andre brugere i lokalområdet. Også Google må formodes at være på vej med community-tilpassede søgeresultater, idet selskabet for nyligt opkøbte Meetroduction, som netop er et firma med speciale i "location-aware social networking software". Der er heller ikke noget der taler imod, at MSN kommer til at gå samme vej.

Det bliver utroligt spændende at følge søgemaskinernes udvikling internationalt og på det danske marked. Der bliver store muligheder for annoncører for virkeligt at komme ind under huden på brugerne i de opbyggede communities, men samtidigt er faren også, at brugerne påvirker og stoler på hinanden. Det vil endnu mere end idag være vigtigt at tale til brugerne på den rigtige måde, med det rigtige budskab og produkt, på det rette tidspunkt og i den rette dosis. Word of mouth bliver afgørende.

Af: Christian Strand

torsdag, august 18, 2005

Accelerende bredbåndsforbindelser og nye underholdningskonsoller kan ændre mediebilledet

I denne uge bekræftede TDC, at vi i Danmark får bredbåndsforbindelser på op til 20Mbit/s. Og med nye underholdningskonsoller på vej på markedet kommer den teknologiske udvikling kommer ikke til at stoppe der.

Det kommer til at betyde det helt store paradigmeskift i måden vi definerer mediegrupper på, men udviklingen kommer til at ske flydende og ikke fra den ene dag til den anden. Mediegrupperne vil smelte sammen og komme til at samles omkring internettet. TV2 er allerede i gang med bredbånds TV med deres Sputnik-projekt, hvor brugerne mod en beskeden betaling kan se TV2's programmer når det passer dem - altså on-demand. DR har i lang tid haft mange af deres TV- og radioprogrammer lagt ud til fri benyttelse på deres hjemmeside, og tendensen er den samme overalt i verden.

Især i USA og England er det helt store diskussionsemne i mediabranchen de såkaldte PVR'er (i.e. Personal Video Recorders), som giver brugerne mulighed for via en harddisk, at optage programmer uden indlagte reklameblokke eller simpelthen at spole tilbage og frem igen i direkte udsendelse. Når Microsoft til november lancerer deres Xbox 360 bliver det med en lignende funktion indbygget. Derudover vil Xbox 360 komme til at kunne fungere som et mediacenter, sådan at man som bruger, trådløst fra sin computer (i et andet rum) kan streame bredbåndsradio, bredbånds TV, film, MP3-musik og billeder til sit TV og hi-fi anlæg i stuen. PlayStation 3, som bliver lanceret i starten af 2006, kommer til at indeholdende lignende muligheder. Sammensmeltningen af mediagrupper og udbredelsen af bredbånds TV/radio i Danmark kan meget vel blive fremskyndet på grund af netop disse 2 underholdningskonsoller, som i deres tidligere versioner som hhv. Xbox og PlayStation 2, har haft rigtigt godt fat i danskerne. Sammen med de accelerende bredbåndsforbindelse kan det blive selvforstærkende effekter.

For annoncører vil de accelerende bredbåndsforbindelser komme til at betyde hidtil uanede kreative muligheder på internettet. Hvor hurtigt der bliver åbnet op for nye og højere mindstegrænser, for hvad en reklame må fylde, er dog svært at sige, idet det blir en politisk diskussion om også at tilgodese de internetbrugere, som stadig sidder med et dial-up modem. Det vil blive forskelligt fra onlinemedia til onlinemedia. Teknologien vil dog helt sikkert tillade f.eks. streaming af reklamefilm i fullscreen størrelse, sådan at vi for alvor nærmer os noget der ligner TV-reklamer.

www.eyewonder.com/ews/ews_feature.cfm?id=1 kan ses et eksempel på en fullscreen streaming. Klik på billedet midt på siden og klik herefter på knappen "Click for fullscreen" på topbanneret på den side der åbner op.

Af: Christian Strand