IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

mandag, oktober 31, 2005

Trends vedrørende de unges medievaner iflg. MTV

På New Media Days 2. dag holdt MTVs Henrik Werdelin et meget spændende og "sexet" indlæg om unges medievaner. I bedste MTV-stil blev indlægget krydret med små informationsvideoer om medieforbruget i Korea.

Henrik Werdelins vigtigste pointer var:

- Unges medieforbrug er ikke teknologidrevet...det handler om at skabe de rigtige indhold og servere det med den rigtige "vibe".
- Historiens varme, dybde og følelse er det vigtige.
- I store træk ændrer unges ageren sig ikke over tid. Der har gennem historien altid være ungdomsoprør og de unge har iflg. de ældre altid opført sig mærkeligt og uden respekt.
- Unge mennesker agerer ens over det meste af kloden (i.e. the global youth).
- Det er utroligt svært at typecaste nutidens unge idet deres personligheder er mere splittede end tidligere. Hænger sammen med et større udbud af tilbud og muligheden for at pick n' matche on demand.
- De unge har ofte virtuel identities i chatforums osv. som smelter sammen med deres fysiske identiteter.
- For at fange de unge er der behov for internationalization OG localization - et paradoks i sig selv, men grunden til at MTV har startet MTV Danmark.
- De unge skaber mere og mere deres eget medieindhold (i.e. blogs, podcasting, forummer osv.)

Af: Christian Strand

Kenneth Plummer: TV som vi kender det er dødt!

New Media Days første dag sluttede af med et branchetopmøde hvor repræsentanter fra de store mediegrupper diskuterede hvordan branchen vil se ud om 10 år. Panelet bestod af Kenneth Plummer fra DR, Lasse Bolander fra Berlingske, Janos Flösser fra IO Interactive, Peter Lundsgaard fra Jubii og Mads Middelboe fra TDC Mobil. Med interactive briller var paneldiskussionens mest interessant output, da Kenneth Plummer indikerede at TV som vi kender det er dødt om 10 år...stort set alt content vil være on-demand. For annoncører, reklamebureauer og mediabureauer betyder det, at 15 og 30 sekunders spottet sandsynligvis kommer til at forsvinde. Hvad erstatningen bliver - og om der kommer en erstatning - er umuligt at sige.

Af: Christian Strand

Gennemgående temaer på New Media Days 05 - men ikke så meget new media!

Den 27.-28. oktober blev der for første gang afholdt New Media Days, og det blev en konference på godt og ondt. Tager man konferencens navn i betragtning levede den ikke særligt godt op til hvad den lovede, for stort set samtlige medier, som blev præsenteret har været på markedet i en længere periode og kan derfor ikke længere betragtes som nye. F.eks. har blog-fænomenet nu eksisteret i flere år, men havde på New Media Days sin helt egen seance.

Konferencens gennemgående tema blev ikke overraskende, at medierne fremover må indstille sig på at være til stede for brugerne når brugerne ønsker det...altså den on-demand tankegang, som har været fremme et godt stykke tid. Endvidere kunne stort set alle mediehuse enes om, at det i fremtiden bliver vigtigt at have godt content, men at mediehusene må indstille sig på at gøre op med gamle platforme. Med andre ord, så får mediekonvergensen, som alle snakker om afgørende betydning for hvordan mediebilledet ser ud. Overordnet var budskabet, at spillerne på markedet vil bestå, men at de vil komme til at agere på nye og andre platforme.

Som beskæftiget indenfor reklamebranchen manglede New Media Days helt klart en vinkel på hvordan man som annoncør kan drage nytte af alle de nye medier. Det håber vi på arrangørerne inkluderer næste år.

Læs om konferencen på www.newmediadays.dk

Af: Christian Strand