IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, marts 31, 2009

Fremtidens e-shops

Worldwide og I Danmark isoleret set er e-handel gået hen og blevet et kæmpe fænomen. Men der er for de fleste e-shops stadig langt til den følelse du får nu du går ind i en fysisk butik hvor du kan prøve og røre ved varerne. Det har i lang tid været mere eller mindre standard at man kan lave 360-grader spin-arounds på diverse produkter, zoome og se detaler, se hvad andre handlende siger osv, men her er nogle helt unikke eksempler på hvad der måske går hen og bliver defacto standard i fremtiden…

http://www.hm.com/se/#/spring_fashion09/

Dette H&M minisite præsenterer og sælger H&M’s Spring Collection. Det er lavet som en catwalk med en model der går ud i det uendelige. Med et enkelt klik kan man skifte modellens tøj og se hvordan det tager sig ud på et rigtigt mennesker. Det rigtigt interessante er dog at sitet er bygget sammen med Facebook, sådan at man kan kommentere på hvert enkel outfit på samme måde som man ville gøre det på venners billeder. Billige – men lette point – der tapper lige ned i målgruppens behov og adfærd. Godt gået H&M!

https://www.kikonashi-hoop.net/

Eksempel #2 er fra Japan, hvor løsningerne har det med at være meget anderledes. Hoop er en multi-brand online shop som digitalt forsøger at genskabe de processer du går igennem i en fysisk butik. Du ”bladrer” gennem tøjet som hænger på bøjler og når du finder noget du kan lide, så tager du det og hænger det over på et andet stativ, hvor du så kan nærstudere det. Super fedt lavet og meget naturtro.

http://www.icebreaker.com/site/baacode/index.html

Sidste eksempel er fra den stolte fåreavler nation New Zealand, hvor merino-uld tøjfirmaet Icebreaker som så mange andre har valgt at fokusere deres produkters livshistorie og social responsibility. De prøver altså ikke at genskabe offline shopping, men prøver at give onlineshopperne en helt anden oplevelse. På Icebreaker’s site kan kunderne tracke hver enkelt tøjgenstand tilbage til den foreavler hvor ulden kommer fra. I praksis har alt tøj fra Icebreaker en såkaldt ”baacode” påtrykt…denne kode kan man så indtaste på sitet hvorefter man ryger over på en underside der fortæller om den enkelte fåreavler, dyrenes vilkår, forarbejdningen af ulden osv osv. I en tid hvor der har været alt for mange dårlige historier om dyrs barske vilkår, må man sige at Icebreaker viser vejen. Som en fodnote kan nævnes at også store stygge Wal-Mart har valgt at gå samme vej, sådan at du på http://www.loveearthinfo.com/home.html kan tracke alle smykker købt hos Wal-Mart tilbage til den mine de kommer fra.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , ,

…and now for the news from Singapore

Vores udstationerede Interactive Manager Lars Anthonisen har sendt et lille øjebliksbillede hjem fra sin første tid i Singapore.

Lars siger:
Markedet i Singapore er rimelig up’n’coming. Nielsen lavede en undersøgelse i 07 og der blev der brugt omkring 1,6% af mediaspend på Internettet!!! Dette tal er ikke eksploderet på nogen måde, men et gæt er nok 5-10%. Underligt når man tænker på at næsten alle har bredbånd og regeringen har vedtaget en lov, der skal give alle bredbånd før 2012.

• 77% of the household have access to Internet.
• 1 in 5 spend 3-6 hours online and another 16% spend at least six hours online every day.
• Close to 90% are connected to Web via broadband speeds.
• 89% access the web from home and 74% access from work.
• Above 90% of Users Age from 7 to 34 years old have access the Internet in the past 12 months.

Sociale medier er også på vej frem, men kun lidt under 40% har en facebook profil – dog spås det at ville vækste meget i 09. Der er ikke så mange medier om buddet, så det er mest de store spillere der bruges penge på – Google, Yahoo og MSN + ad networks (dem er der en del af hernede og de er gode til vores mange regionale kampagner – de er dog stadigvæk netværk og derfor ikke altid lige pålidelige). Manglen på en FDIM organisation gør det heller ikke nemmere og derfor arbejder vi også med mange ekstra arbejdsgange (IO frem og tilbage) + underlige regler, selv på de store medier. J Indkøb foregår meget på CPC, dernæst CPM og CPA er også muligt. Evalueringer er super gammeldags og har udelukkende fokus på CTR og CPC…!!

Top sites i Singapore er:



Mobilen bliver næsten ikke brugt til marketing, selvom alle har de nyeste telefoner og går op i det…meget mærkeligt og lidt ligesom internettet.

Search er nok det mest anderledes i regionen, for selvom Google og Yahoo + MSN alle er repræsenterede så har lokale søgemaskiner (bla. Baidu og Naver) også store markedsandele i nogen af landene. Derudover ser man også banners og ret anderledes løsninger i søgningerne…måske ting der kommer til Danmark på et tidspunkt.

Af: Christian Strand (på vegne af Lars M.B. Anthonisen)

Etiketter: , , , , ,

fredag, marts 13, 2009

Når kreativitet og effekt går op i en højere enhed

Torsdag d. 5. marts løb årets branchefest – DIA09 – for de interaktive medier, bureauer og annoncører af stablen. De bedste og mest effektfulde interaktive kampagner og arbejder blev kåret på tværs af 10 kategorier og som flere jurymedlemmer har pointeret efterfølgende, så var kvaliteten og niveauet væsentligt højere i år end tidligere. Det gør os hos IUM ikke mindre stolte over at vi vandt priserne for mest effektfulde kampagne for mediavalg med Dansk Retursystem, mest effektfulde kampagne for search med Bruun Rasmussen Auktioner og også endte op med at blive kåret som Årets Mediabureau. I øvrigt var det 3. år i træk at vi løb med størstedelen af priserne. Vi har gang i noget rigtigt og jeg vil gerne komme med et bud på hvad det er.

Vi sidder på mediebureauer med en masse viden om målgruppeadfærd, og performance og effekt på tværs af medier, kunder og brancher. Hvad har fungeret og hvad har ikke fungeret? Traditionelt bruges den viden selvfølgelig til at give det kreative bureau en form for modspil, men det er meget sjældent at der bliver lyttet 100% efter. De kreative bureauer sidder for bordenden og den gode idé forfølges til tider for en hver pris…og så må mediaplanen kompensere for eventuelt manglende effektfokus.

Når det gælder de interaktive medier, så fungerer det på en lang række kunder anderledes hos os hos IUM. Her sidder vi nemlig for bordenden og er en aktiv og oftest styrende del af koncept- og strategiudviklingen, og vi er ikke tilfredse med bare at levere en mediaplan. Vi finder så de bedste partnere til produktion på den enkelte opgave. For os handler det om at få de dygtigste mennesker til prisen samlet. De mennesker kan også sidde hos annoncøren selv. Faktisk var vi til DIA det mest nominerede kreative bureau side om side med Robert/Boisen men var alligevel ikke fundet gode nok til at være nomineret som Årets Kreative Bureau – muligvis fordi de der skulle tage stilling kom fra den ”gamle” kreative verden. Når vi går i gang med et projekt som f.eks. Dansk Retursystem, så lader vi viden om effekt og målgruppeadfærd sætte rammerne for det kreative og finder så indenfor de rammer den mest kreative løsning. Vi bruger endvidere de oplagte quick-wins der ligger i at lære af successer og fiaskoer fra ind- og udland. Der er ikke altid grund til at opfinde den dybe tallerken.

På de interaktive medier dukker der et anden udfordring op. Traditionelt har man hos reklamebureauerne taget udgangspunkt i form og indhold og så ladet medievalget afhænge heraf. På de interaktive medier kan den tilgang ikke bruges. Vi er nødt til at tage udgangspunkt i hvilken kanal vi bedste fanger de kræsne forbrugere på. Herefter må vi så finde en idé der fungerer på kanalens og brugerens præmisser. Igen sætter vi rammer, men vel at mærke rammer der sikrer at vi rammer målgruppen effektivt og på deres vilkår.

DIA-Juryformand Paul Clements siger i seneste udgave af Markedsføring at han er bange for at effektfokus er begrænsende for den kreative process. Jeg ved godt hvad han mener, og er heller ikke sikker på at vores setup skal bruges på alle opgaver, men jeg mener omvendt også at hvis man er rigtig kreativ, så kan man også være kreativ indenfor nogle rammer. Rammer er jo i forvejen noget vi alle sammen arbejder med ifa. budgetter, timing, farver osv, så det er jo ikke noget nyt. Så mit svar til Paul er at effektfokus sikrer at der ikke bliver stukket af i en retning som kun giver mening for de kreative selv og det sikrer at kunden får en kommunikationsløsning med de bedste forudsætninger for at give et godt resultat.

Men hvad siger du…som annoncør eller reklamebureau? Hvad er den optimale konstellation…og hvordan vil det se ud i fremtiden?

Se i øvrigt den årets mest effektfulde kampagne på mediavalg her og mest effektfulde search-kampagne her. Du kan også se en lille promofilm over Dansk Retursystem projektet her.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , , , , ,