Yahoo Answers tager kampen op med Wikipedia
Hvor Wikipedia er et levende leksikon, der konstant bliver redigeret og udviklet af brugerne, er Yahoo Answers (http://answers.yahoo.com) et decideret community, hvor brugerne bliver honereret for at besvare de spørgsmål, som andre brugere stiller. Honoreringen sker ifa. point som så giver adgang til content, fordele og respekt hos de andre brugere.
Jeg stillede det fhv. komplekse spørgsmål "What website would I advertise on if I wanted to reach a target group of women age 20-35?" og små 10 minutter senere begyndte svarene at dumpe ind. Nu skal man selvfølgelig tag svar på visse spørgsmål med et gran salt, men pointen er, at der derude vil være folk, der kan give dig svar på stort set alt. Yahoo Answers ser ud til at være et ekstremt addictive community og hvis man kigger på "high score listen" på http://answers.yahoo.com/rank_total, så har nogen brugere besvaret et 5-cifret antal spørgsmål...det er da engagement!
Der er også allerede opstået et antal sub-communities omkring Yahoo Answers, hvor brugere med ens profiler og interesser mødes og interagerer...ét af dem er AnswerholicsAnonymous...et forum for brugere der har udviklet et misbrug af Yahoo Answers! Tjek tur http://groups.yahoo.com/group/AnswerholicsAnonymous/.
Wikipedia og Yahoo Answers er gode eksempler på hvad den såkaldte web 2.0 revolution betyder i praksis. Brugerne overtager magten og bliver informationskilden. Kan man som annoncør være på forkant med den udvikling og være med til at give nettets brugere noget at samles om, så er der ingen tvivl om at man vil stå meget stærkt.
Display annoncemæssigt er det klart at communities hvor brugerne involverer sig i den grad som de gør på Yahoo Answers , er meget interessante. Pt. er det ikke muligt at udnytte hverken Wikipedia eller Yahoo Answers kommercielt, men mon ikke det bare er et spørgsmål om tid før der bliver åbnet op...først i begrænset grad, men senere i samme udstrækning som på internettets andre annoncepladser.
Af: Christian Strand