IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, juli 27, 2006

Yahoo Answers tager kampen op med Wikipedia

Et af internettets hastigst voksende fænomener får nu konkurrence fra en af mediets pionærer. Yahoo tager med deres Answers-community kampen direkte op med Wikipedia, og nye tal fra Hitwise viser, at Yahoo Answers siden lanceringen i december allerede har sat sig på 3% af markedet mod Wikipedias knap 17%. Derudover er der blevet svaret på over 10 mio. spørgsmål!

Hvor Wikipedia er et levende leksikon, der konstant bliver redigeret og udviklet af brugerne, er Yahoo Answers (http://answers.yahoo.com) et decideret community, hvor brugerne bliver honereret for at besvare de spørgsmål, som andre brugere stiller. Honoreringen sker ifa. point som så giver adgang til content, fordele og respekt hos de andre brugere.

Jeg stillede det fhv. komplekse spørgsmål "What website would I advertise on if I wanted to reach a target group of women age 20-35?" og små 10 minutter senere begyndte svarene at dumpe ind. Nu skal man selvfølgelig tag svar på visse spørgsmål med et gran salt, men pointen er, at der derude vil være folk, der kan give dig svar på stort set alt. Yahoo Answers ser ud til at være et ekstremt addictive community og hvis man kigger på "high score listen" på http://answers.yahoo.com/rank_total, så har nogen brugere besvaret et 5-cifret antal spørgsmål...det er da engagement!

Der er også allerede opstået et antal sub-communities omkring Yahoo Answers, hvor brugere med ens profiler og interesser mødes og interagerer...ét af dem er AnswerholicsAnonymous...et forum for brugere der har udviklet et misbrug af Yahoo Answers! Tjek tur http://groups.yahoo.com/group/AnswerholicsAnonymous/.

Wikipedia og Yahoo Answers er gode eksempler på hvad den såkaldte web 2.0 revolution betyder i praksis. Brugerne overtager magten og bliver informationskilden. Kan man som annoncør være på forkant med den udvikling og være med til at give nettets brugere noget at samles om, så er der ingen tvivl om at man vil stå meget stærkt.

Display annoncemæssigt er det klart at communities hvor brugerne involverer sig i den grad som de gør på Yahoo Answers , er meget interessante. Pt. er det ikke muligt at udnytte hverken Wikipedia eller Yahoo Answers kommercielt, men mon ikke det bare er et spørgsmål om tid før der bliver åbnet op...først i begrænset grad, men senere i samme udstrækning som på internettets andre annoncepladser.

Af: Christian Strand

tirsdag, juli 18, 2006

Den optimale længde på en streaming video

Amerikanske Klipmart - en virksomhed der hoster streaming bannere ifm. reklamekampagner - har ved at aggregere data for over 500 forskellige kampagner kørt over deres servere fundet den optimale længde på et streaming spot.

Gennemsnitligt falder brugerne fra efter 21 sekunders sening, hvilket kunne lede os til at konkludere, at et streaming spot på nettet ikke skal være længere end 20 sekunder...til gengæld kan man så også ligeså godt lave det 20 sekunder. Derudover er der en anelse forskel fra branche til branche...på finansielle sites skal et streaming spot ikke være længere end 18 sekunder, hvorimod et streaming spot kan være op til 22 sekunder på et teknologi site. Forklaringen på dette fænomen har noget at gøre med hvilket mode folk er i, når de besøger et givent site. Derudover har det givetvis også betydning at forskellige sites brugere har forskellige profiler og dermed mere eller mindre tålmodighed.

Vores egne data - på et mindre datagrundlag - hos IUM Interactive giver et billede meget lig det som Klipmart tegner...der er altså tilsyneladende ikke nogen landespecifikke faktorer, der gør at adfæren i Danmark adskiller sig fra den i USA.

Konsekvensen af undersøgelsen er at det i værste fald er fuldstændigt spild af penge at køre et 30 sekunders spot på internettet. Tendensen er dog også at flere og flere annoncører bruger de penge der skal til for at tilpasse et spots længde til nettet.

Af: Christian Strand

torsdag, juli 13, 2006

Milliondollarhomepage i den virkelige verden

Så skete det! Den virkelige verden er begyndt at imitere annoncetrends på nettet. Milliondollarhomepage-konceptet, som vi har omtalt tidligere her på bloggen, er blevet genskabt som outdoor-koncept. Det hollandske designfirma Sandberg Institute (http://www.sandberg.nl:16080/artvertising/) sælger annonceplads i små tiles på 29x35 cm til 19.99 euro på deres bygningsfacade. Annoncører som Nike, Apple, Ikea og Mercedes er hoppet med på vognen allerede. Eksponeringsværdien er nok så som så, men PR værdien er enorm idet projektet får meget omtale på alverdens trend og reklamebranche sites.

Sådan ser Sandberg Institutes facade ud d.d. 13. juli 2006



















Af: Christian Strand

onsdag, juli 12, 2006

Manden med den røde papirsklips nåede sit mål

For lidt over et år siden kunne man forskellige steder på nettet læse om canadieren Kyle MacDonald, som startede ud med at bytte en rød papirsklips til en kuglepen formet som en fisk! Kyles mål var at bytte sig til et hus, som han og kæresten kunne flytte ind i. Nu er den totalt håbløse mission så lykkedes for Kyle efter at han har værer igennem 14 bytte seancer. Tjek projektet på http://oneredpaperclip.blogspot.com.

Kyle er i mellemtiden gået hen og blevet en rigtig celebrity på internettet og han har været gæst på diverse radioshows og er blevet omtalt på et utal af websites og blogs. Kyles projekt er meget typisk for hvordan blogospæren virker. Folk skriver om et emne på tværs af en masse blogs og pludselig er én blog eller person kendt pga. synspunkter eller en simpel idé. Et andet eksempel er The Million Dollar Homepage på http://www.milliondollarhomepage.com, hvor en amerikaner har solgt små 1x1 pixel annoncer til en stykpris på 1 USD...det er så lykkedes ham at sælge alle 1 millioner pixel! Igen er det et projekt der har spredt sig på nettet via en viral adfærd. Som reaktion på The Million Dollar Homepages succes er der kommet et utal af mere eller mindre succesfulde plagiater som f.eks. http://www.mymilliondollaradpage.com/ der pt. har solgt for 168.000 USD 1x1 pixels...det er da meget godt gået af en efterligning!

Hvad er så moralen? Udover at stort set alt kan spredes viralt på nettet hvis altså nyheds- og underholdningsværdien er stor nok, så kan man i reklamesammenhæng sige at man sagtens kan versionere og lokalisere andres successer og stadig få noget godt ud af det...ihvertfald hvis man er den første på et marked.

Af: Christian Strand

tirsdag, juli 11, 2006

Nykredit går forrest i personaliseringsbølgen

Nike har i mange år givet deres kunder mulighed for at designe deres egne sko på www.nikeid.com og nu er den trend også nået til Danmark...til et tilsyneladende kedeligt og generisk marked. I løbet af de sidste par måneder har Nykredit nemlig kørt en konkurrence på www.mitkort.dk, hvor de besøgende kan designe deres eget VISA/Dankort. Til at starte med var det kun de 2 vindere af konkurrencen, som udover en konto med 5.000 kr., fik mulighed for at få de personaliserede kort. Nu har Nykredit dog åbnet op for at alle kan bestille kort med levering i september. Jeg har været processen igennem og har bestilt mit selvdesignede kort - vandt desværre ikke konkurrencen, selvom jeg selv synes jeg fortjente det - og glæder mig til at få det i september.

I et marked, hvor de fleste spillere tilbyder stort set det samme produkt og service, er det godt set af Nykredit at være de første som giver kunderne mulighed for at sætte deres personlige præg på deres betalingskort. Her skiller Nykredit sig pludselig ud fra mængden...eller de giver i hvert fald deres kunder mulighed for at skille sig ud og fortælle en historie. For Nykredit må det dels have været en løftestang til nye kunder og dels været en måde at binde eksisterende kunder endnu tættere. Den moderne forbruger vil i stigende grad gerne skille sig ud og være unik...det har Nykredit med simple midler formået at facilitere. Det er IUM Interactives vurdering at flere og flere annoncører vil følge trop med lignende tiltag i deres marked.

Af: Christian Strand

onsdag, juli 05, 2006

Gallup Adfacts nu med internettal...men også med store fejlkilder

I offline verdenen har man i mange år kunne trække rapporter over forskellige brancher og annoncøres mediespend ved at abonnere på Gallup Adfacts. For mange annoncører - især de nye på et marked - har det givet uvurderlig viden om konkurrenters adfærd og har måske endda dannet baggrund for hele mediestrategier. Den viden har vi aldrig haft på de interaktive medier! Godt nok har Nielsen i form af Lemonad forsøgt sig med et system, men vi har ikke været i nærheden af at have et system med potentiale før nu...for fra dette efterår vil Gallup Adfacts som et forsøg også indbefatte tal fra internetmarkedet. Egentlig er det lidt utroligt at vi skal skrive andet halvår af 2006 før Gallup endelig ser sig tvunget til at tage internettet med på lige fod med efterhånden perifære medier som biograf og radio!

Vi hilser selvfølgelig Gallups initiativ velkommen og ser et stort potentiale. Desværre ser vi også en del faldgruber allerede nu. De SKAL slibes til for at tallene for internetmarkedet kan bruges til noget som helst. Adfacts opgiver bruttopriser, men på et marked hvor der raskt væk ydes 80-90% rabat på visse tonegivende medier og kun 10-30% på andre er der allerede en betydelig fejlkilde i tallene. Derudover er det også en stor fejlkilde at kun FDIM-medlemmer tilsyneladende inviteres til at indrapportere deres tal...en ikke ubetydelig del af annoncekronerne ligges hos ikke medlemmer som f.eks. NCom, Freeway osv.

Af: Christian Strand