IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

mandag, november 24, 2008

Den digitale ungdom

Gennem nye medier tilegner unge mennesker sig en række vigtige sociale og tekniske egenskaber som de ikke bare synes er sjove, men som er en direkte nødvendighed for dem for at deltage i dagens samfund. De unge spilder altså ikke bare deres tid og deres adfærd på nettet varierer en del ift. hvorvidt deres adfærd er socialt motiveret eller interessedreven.

Dette er nogle af de mest centrale resultater som en række forskere fra Berkeley og USC er kommet frem til i deres tre år lange studie af teenagere og deres medieadfærd.
Det fulde resultat af det ekstensive projekt, der omfatter mere end 800 interviews og 5000 timers online observationer udkommer snart under titlen Hanging Out, Messing Around, Geeking Out: Living and Learning with New Media. Indtil da kan der findes et resumé her og en længere artikel her.

Alt det her kan vi som mediabureau lære rigtigt meget af, fordi det fortæller os noget om de unges motivation og intention med deres online adfærd, hvilket er centralt for, hvordan vi i markedsføringsøjemed vælger at kontakte de unge.

Venskabsdreven adfærd er helt klart den dominerende adfærd online og handler grundlæggende om at holde kontakt til allerede eksisterende venner og bekendte. Visse tjenester gør de unge i stand til at være "på", og fungerer som en slags social petting og bekræftiger de unges interne relationer. Deres deltagelse har karakter af at hænge ud, og det er den aktivitet, der tager forrang - ikke mediet i sig selv. Det, der er vigtigt at forstå er, at disse steder bliver de unges frirum, hvor de kan socialisere uden opsyn, teste sociale normer og lære, hvordan man skal begå sig socialt, og forme sin identitet.
I denne adfærd er den kommercielle verden en vigtig brik, og mens brands og produkter inviteres indenfor er deres dagligdags restriktive autoriteter som forældrer og lærer ikke velkomne. Det, vi skal huske, når vi nu vil kontakte de unge på Arto eller MySpace eller få dem til at videredistribuere vores virale emner, er, hvad det er de vil have ud af det, og hvordan de i forvejen interagerer i deres virtuelle elementer.

I overgangen til interessedreven aktivitet leger de unge med mediet, forsøger sig frem og tester forskellige interesser. Det betyder igen, for os der vil i kontakt med de unge, at vi igen her skal tage højde for andre aktiviteter og intentioner. Unge i denne situation vil eksempelvis være modtagelige overfor annoncering, der tilbyder leg og interaktion med medier, fordi de har en eksplorativ tilgang til medierne og teknologien. derfor går det heller ikke så meget, hvis annonceringen leder dem væk fra de portaler, hvor de foretager deres social petting som fx. Arto, hvorimod unge, der kun ønsker at hænge ud, vil være meget mere imod at blive hevet væk fra det site, hvor de i udgangspunktet har deres aktivitet.

Når eller hvis de unge fatter en interese for et bestemt emne ryger de over i interessedreven adfærd, hvor de virkelig nørder den. Interessedreven adfærd rækker ud over lokalbaserede bekendtskaber, og selvom det stadig er en meget social aktivitet, der er tale om, er relationerne her ikke bygget på de traditionelle statusmakører eller sociale hierarkier, men på viden og egenskaber indenfor interessefeltet. De fleste forældrer bekymrer sig, når deres børn nørder den time efter time, men faktisk betyder denne aktivitetsform at barrierene for autonom læring sænkesog børn, der ellers har det svært socialekan opleve stor sociale succes.

Samlet lægger disse forskningsresultater op til, at vi skal tænke meget mere i situationer end segmenter mht. unge og online medier. Denne forskning cementerer vores holdning, at det kreative materiale og medievalget skal udarbejdes i meget tættere samspil end det ofte er tilfældet idag. Kun på den måde kan vi tale til de unge, på en måde og om noget, der fanger deres interesse og som de rent faktsik får noget ud af både ift. at lære, lege og udvikle sig socialt som individuelt.

Skrevet af: Christina Friis Schaarup

Etiketter: , , , ,

torsdag, november 20, 2008

Obama Online

Det er efterhånden et velkendt fænomen, at politiske kandidater udnytter online mediet ekstensivt når de fører online valgkampagner; nogle mere succesfuldt end andre. Barack Obama er til dags dato den politiske spiller, der mest ekstensivt og med størst succes har udnyttet mediets potentiale, og egentligt hænger det rigtigt godt sammen med hans politiske dagsorden, hvor der er stort fokus på øget adgang til nettet for alle amerikanere samt massivt fokus på teknologisk udviklingog i det hele taget, så USA igen "konkurrere i den digitale tidsalder".
Tidligt i valget besluttede Obama at takke nej til offentlige midler for at undgå udgiftsrestriktioner. I stedet har hans kampagne været finansieret af donationer, og her har internettet spillet en central rolle. Obama endte med at rejse $640 millioner – knap 8 gange mere end MaCain. Over over 3 mio private donnerede til kampagnen og heraf udgjordes over halvdelen af alle donationer af beløb under $200.
Selvom Obama har samlet en stor del af sine midler ind på nettet, er mange af midlerne blevet allokeret til print og TV, selvom internetannoncering og social markedsføring dog ikke er blevet helt overset. I oktober havde Obama således brugt $8 millioner online, hvoraf knap en halv million dollars gik til sociale netværk, primært Facebook. Ifølge FEC repporter har han i høj grad benyttet sig af online reklame netværk og har målrettet annoncer efter geografi, demografi, interesser, og potentielt tidligere adfærd på nettet. Derudover har han haft “Obama for Præsident” billboards i Xbox 360 racing spillet Burnout Paradis og har desuden igennem kampagnen eksempelvis også benyttet sig af Facebook, MySpace, YouTube, Flickr, Digg, Twitter, Eventful, LinkedIn, BlackPlanet, FaithBase, Eons, Glee, MiGente, MyBatanga, AsianAve, DNC og PartyBuilder. Ca. 300.000 mennesker var tilmeldt hans Twitter feed, og kampagnen lavede også sit eget sociale netværk MyBarackObama, hvor han lagde alt sit materiale ud til fri download til sine tilhængere, som så kunne sprede ordet. Desuden er der også blevet brugt midler på mobilmarkedsføring og SMS kampagner. Samlet set er det en virkelig cool indsats online, der oprigtigt bygger på kontakt frem for blot oplysning.

Et viralt element, som vi her hos IUM synes er ret sjovt, er en pranck video, som fortæller om, hvordan det netop er din manglende stemme, der er årsag til en MaCain sejer. Dette har ført til vidtspredt frustration både i USA og i udlandet, hvor en mongolsk bonde eksempelvis er meget bekymret for at MaCain vil bombe hans geder. Hvis man registrerer sig, bliver videoen personaliseret, så netop dit navn kommer til at fremgå flere gange - det er dig, der er den manglende stemme.

Kampagnen har ydermere nydt godt af græsrodssites som eksempelvis Barack Obama is My Homeboy, som har arbejdet på viralt at sprede billeder af Obama i blogsofæren.

Selvfølgelig har Obama såvel som alle andre politiske kandidater haft en hær af rådgivere omkring sig, og ift. online må det siges at være et dream team af online eksperter, entrepreneurer og innovatører, der har udviklet strategien. I sin stab har man blandt andre kunne møde spreadsheet innovatøren og grundlæggeren af Lotus Development, Mitch Kapor, Howard Dean’s online guru Joe Trippi, Stanford jura professor og Creative Commons skaberen Lawrence Lessig samt Facebook medstifteren Chris Hughes. Det, de har været med til at gøre for Obama er at være på forkant med online tendenser, hvilket har givet både fortrin og kant ift. MaCains kampagne. Han har gjort mange ting rigtigt, men vi synes jo selvfølgelig, at der fortsat er masser af potentiale online, som endnu ikke er udnyttet - og selvfølgelig skal online også have flere midler ud af de svimlende mange millioner. Netop i en valgkamp har online mange gode egenskaber, fordi der er så kort vej til mulig involvering og handling.

Selvom kampagnen ikke differentierede budskaberne til de forskellige målgrupper har Obama gennem nettet været i stand til at nå den yngre del af befolkningen, som ofte ikke stemmer, og han har kunne målrette sin indsats imod minoriteter som USA’s sorte eksempelvis igennem det største online community for afroamerikanere, Black Planet.

Men Barack Obama opgiver ikke helt nettet nu valget er overstået. Udover de mange støttegrupper, netværksprofiler osv. har Obama også oprettet en YouTube kanal, hvor der fortsat udsendes nyheder om Obama og hans politiske liv. Forhåbentligt glemmer hans kampagnefolk ikke, at sociale medier kræver fortsat deltagelse og involvering og helt igennem skal ses som en proces. Indtil videre tyder det på, at hans stab har været god til at indgå på mediets præmisser, men hvorvidt det varer ved, må vi vente og se. Her I Interactive på IUM glæder vi os over, at verdens snart mest magtfulde mand har fokus på den interaktive verden.
Skrevet af: Christina Friis Schaarup

Etiketter: , , , , ,

tirsdag, november 18, 2008

Hvor langt er det ok at gå i den gode sags tjeneste?

Engodsag.dk har haft stor succes herhjemme og faktisk også globalt ved at tappe ind i vores allesammens dårlige samvittighed og behov for aflad. Successer har det jo med at blive kopieret og videreudviklet og derfor har et nyt dansk start-up projekt da også set dagens lys. De hedder AidOnline og er i bund og grund en moderne Robin Hood.

AdOnlines forretningsmodel går ud på via adblocking software at udskifte bannerreklamer serveret på f.eks. Ekstrabladet og så erstatte dem med bannerreklamer købt hos dem og serveret af deres software på de tomme pladser. 80% af indtægterne fra bannersalget går til velgørende organisationer som brugeren selv er med til at vælge, mens de sidste 20% går til dem selv.

Ingen kan vel have noget imod velgørenhed, men jeg synes grænsen helt klart er nået for hvad der er moralsk korrekt i den gode sags tjeneste. Robin Hood princippet er charmerende på film og ud fra en samfundsmæssig betragtning om at de rige bør dele lidt af deres goder med de fattige. Men vores samfund er også bygget op omkring respekten for private og virksomheders ejendom. Det er ikke ok at stjæle fra andre…heller ikke hvis man er en velgørende organisation. At tyveriet så her omhandler virtuelle effekter ifa bannere og måske kun udgør en lille del af mediernes lagerbeholdning ændrer i mine øjne ingenting og er ikke en gang en formildende omstændighed. Det er stadig tyveri og dybt forkert. Analogien til den fysiske verden vil være at vi bare går ind i Magasin, tager lidt varer hist og her, sender 80% til Afrika og beholder 20% selv! Det er der vel ingen der kan være uenig i er forkert?

Tilsyneladende har alle de største velgørende organisationer købt ind på projektet og har indvilliget i at distribuere AidOnlines software og pengemaskine til alle deres medlemmer. Tilsyneladende støtter de, der bør være moralens fortalere, altså op om at stjæle fra de rige og give 80% videre til de trængende. Så det må jo være ok?

Som alle bør kunne regne ud så koster det penge at lave godt indhold på nettet. Der skal betales serverudgifter, lønnes journalister, betales husleje osv osv. Når nu AidOnline begynder at stjæle af mediernes reklamepladser betyder det faldende reklameindtægter hos medierne, mindre penge til at lave det gode indhold…og så begynder brugerne at forsvinde. Den onde spiral der kun kan ende i lukning er startet! De helt store medier dør nok ikke lige sådan, men hvad med alle de små og mellemstore sites…der hvor vi kan finde alt nicheindholdet af høj kvalitet? Hos dem skal der ikke meget nedgang i reklameindtægter til før filmen knækker – og så ender AidOnline med også at tage fra de fattige!

Fra annoncørernes side af bordet er AidOnline tilgang også dybt problematisk. Får de succes, vil det være stort set umuligt at planlægge en reklamekampagne på et online media. Så kan de selvfølgelig smide alle deres annoncekroner hos netop AidOnline og lignende firmaer, men er der virkeligt nogen brands der vil kædes sammen med tyveri, dårlig forretningsmoral, og medvirken til mediers lukning – selvom det er i den gode sags tjeneste?

Jeg synes grænsen hvor hvad der er ok er overskredet. Hvad synes du?

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , ,

torsdag, november 06, 2008

Lad mig præsentere robotten Jules - virkelighedens Blade Runner androide

Jeg var til SIME her i formiddags og fik i den åbnende key note fra Ola Ahlvarsson lidt en eye-opener om fremtiden, som faktisk slet ikke er så fjern endda.

Amerikanske Hanson Robotics er godt på vej til at udvikle den første rigtige robot med menneskelige træk og en kunstig intelligens (AI)...som det faktisk er helt reelt at kalde "intelligens". Se filmen nedenfor med robotten Jules og tjek flere af Hanson Robotics skræmmende realistiske robotter her.



Hvis det er hvad der er muligt allerede her i 2008, så skal vi ikke særlig mange år ud i fremtiden før robotten Jules' efterkommere færdes frit blandt os og vi lever i en Blade Runner agtig verden....scary! Og det giver da ordet chatrobot en helt ny betydning! Udover sikkert at kunne hjælpe med en masse problemer i samfundet, så tænk også over hvad der vil være af kommecielle muligheder og især kommercielle skrækscenarier i en verden hvor det er svært at skelne mellem mennesker og robotter. Når en fremmed henvender sig til dig på gaden, er det så i virkeligheden en robot der vil anbefale et produkt til dig? Kan du regne med objektivt råd fra ekspedienten i butikken? Osv. osv.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , , ,

Danmarks førende mediabureau indenfor interaktive medier søger Search Planner

Vores afdeling for interaktive medier, IUM Interactive, søger til snarlig start en Planner til vores Search team.

Om jobbet
Som Planner vil du indgå i et team med erfarne Search specialister og, afhængig af din erfaring, hurtigt få ansvar for egne kunder og kampagner. Du vil være involveret i hele processen omkring vores kunders kampagner, lige fra rådgivning om strategi til implementering, håndtering og evaluering. For den rette person vil der være rig mulighed for selv at have indflydelse på hvordan jobbet og din dagligdag skal se ud.

Din profil
Vi forventer at du er en person med teoretisk og måske praktisk baggrund indenfor marketing. Du brænder for internettet og andre digitale medier, er analysestærk og er interesseret i en karriere indenfor et af de hurtigst voksende specialområder indenfor online markedsføring, Search Engine Marketing. Vi arbejder tæt sammen med vores kunder, så du skal kunne lide at have kundekontakt samt at rådgive og sparre med kunderne.

Det er vigtigt for os at du som person er omhyggelig og struktureret, og at du sætter en ære i at overholde deadlines. Derudover trives du i et travlt og ungt miljø og kan lide at have mange bolde i luften på samme tid. Det er et krav, at du har let til grin, er åben og sætter pris på en uformel omgangstone og virksomhedskultur.

Kendskab til webteknologi, tracking, AdWords og Yahoo Search Marketing er absolut en fordel, men har du den rette personlighed og profil, så vil vi tage os af oplæringen i de nødvendige redskaber.

Vi kan tilbyde
Et job i en højt internt prioriteret afdeling på et marked i kraftig vækst og under kontinuerlig udvikling. Du vil relativt hurtigt få et stort ansvar og vil endvidere have rig mulighed for at udvikle dig og blive en nøgleperson indenfor IUM’s Interaktive Team. Vi lærer dig op i de forskellige kampagneplanlægningsværktøjer, og du vil endvidere kunne suge til dig fra nogle af branchens mest erfarne folk indenfor interaktiv markedsføring.

Din ansøgning
Lyder ovenstående som dit drømmejob, så vil vi gerne høre fra dig snarest. Send venligst en skriftlig ansøgning mærket ”Search Planner” og vedlæg CV og eksamensbevis. Ansøgningen sendes pr. mail til kma@ium.dk (mærket ”Search Planner ansøgning + dit eget navn” i mailoverskriften). Angiv endvidere hvor du har set stillingsopslaget.

Deadline for ansøgning er d. 21. November 2008, men vi modtager gerne din ansøgning så hurtigt som muligt.

Vil du vide mere om jobbet, så kontakt Nordic Search Director,Kent Madsen på telefon 33 69 49 00.

Om os
IUM er et af verdens stærkeste mediabureaunetværk. IUM Interactive Danmark har netop for andet år i træk vundet prisen for bedste interaktive case i IUM worldwide.

I forhold til vores samlede stab har vi Danmarks største og mest prioriterede interaktive afdeling og dermed også det største fokus på nye interaktive medier. Derfor har vi også markedets kraftigste vækst.

Vi er pt. 75 ansatte på kontoret i København og du får 14 dedikerede kollegaer i IUM Interactive

Etiketter: , , ,