IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

torsdag, september 25, 2008

Google's nye vidunderbarn Android

Så blev det endelig dagen hvor Google satte deres længe ventede Android mobil på markedet. Tilsyneladende samler Android-mobilen, som pt. kun kan fås i USA, alt det bedste fra iPhone, Nokia og BlackBerry. Den er selvfølgelig bygget sådan at den integrerer og synkroniserer med alle Googles andre produkter. Derudover er prisen sat rigtig lavt selv uden abonnement, så Google prøver sandsynligvis at lukke markedet så hurtigt som muligt.

Det er virkeligt gør Android til noget unikt, er at den er udviklet sådan at alle kan lave applikationer og software til den. Det giver nogle rigtig spændende kommercielle perspektiver.

Se videoen nedenfor og døm selv...vi tror Android bliver et hit!



Af: Christian Strand

Etiketter: , , ,

onsdag, september 10, 2008

It's analytics time!

Alle snakker om vigtigheden af analytics, trackingdata osv. Hvis du stadig er én af de få der ikke er overbevist om hvor vigtigt det er, så hør hvad en vores tids "største" kunstnere MC Hammer har at sige...



The Hammer har tydeligvis forstået pointen, så mon ikke også snart alle marketing- og reklamefolk har?

Af: Christian Strand

Etiketter: , , ,

mandag, september 08, 2008

Sociale netværk rundt om i verden

Globale i teorien, regionale og endda lokale i praksis. Det er sandheden om sociale netværk. I princippet muliggør disse netværk, at man kan skabe kontakter overalt i verden, men alligevel er det de færreste, der bruger de brede sociale netværk på denne måde.
I stedet har netværk som Orkut, Friendster og MySpace etableret stærke regionale tilstedeværelser, som demonstreret i en undersøgelse fra Pigdom.com om sociale netværks popularitet rundt om i verden (Undersøgelsen kan ses her). Eksempelvis er Facebook på verdensplan er mest populært i Tyrkiet, Canada, UK, Sydafrika og Colombia, mens Orkut er stort i Syd- og Mellemamerika. Sprog ser også ud til at være en faktor i grupperingerne, og bestemte netværk er primært populære i engelsktalende lande, mens andre nyder popularitet i Latin amerikanske lande, og andre igen i asien osv.

Friendster















Orkut















Årsagen til denne gruppering er, at de brede sociale netværk online bruges til at vedligeholde eksisterende sociale bånd. Netværk, hvor brugerens venner har oprettet profilerer, er dermed dem, der er interessante, og derfor spreder et netværks popularitet sig regionalt i overensstemmelse med offline netværksstrukturer. Dette paradigme ligger dybest set i hele tanken bag web 2.0 tjenester som Facebook og andre sociale netværk, idet tjenesterne først får værdi, når der er brugermasse, og dermed netværksværdi.
Danmark er også nævnt i forbindelse med undersøgelsen som et af de lande med en stor interesse for LinkedIn. Servicen har i Danmark omtrent 148.000 brugere. Heroverfor har Facebook et brugertal, der ligger omkring 800.000, mens MySpace har omkring 370.000 brugere i Danmark. Selvom undersøgelsen indikerer, hvor der er størst interesse for forskellige netværk i verden, siger den intet om, hvor populært hvert netværk er relativt i hvert land.

Facebook















LinkedIn















Så hesten skal klappes
Resultaterne skal dog ikke spises rå. De bygger nemlig på tal fra search, hvilket vil sige, at de bygger på fx, hvor ofte søges der på ordet ”LinkedIn” i Danmark.

Dette betyder, at der er en del usikkerhed i forhold til resultaterne, idet det er muligt, at der i et land er mange etablerede brugere af et netværk, mens der kommer få nye brugere til, hvilket sandsyneligvis ville betyde lave searchtal. Search resultater siger mere om nyhedsværdi og generel interesse, end det siger om egentlige brugere.

Desuden kan interessen for et netværk som LinkedIn målt på search skyldes, at der søges på profilerne i forretningsøjemed eller i en netværkssammenhæng. I dette tilfælde kan LinkedIn i
Danmark meget vel være populært men inden for en relativt lille gruppe mennesker.
Overordnet er undersøgelser som denne interessant som en indikator for regionale interesser og er med til at afkræfte tanken om at Internettet og sociale netværk skaber én en samlet global landsby. Der er stadigvæk mange små landsbyer, der taler forskellige sprog og har forskellige præferencer.
Af: Christina Friis Schaarup

Etiketter: , , , , , , ,