IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, januar 30, 2007

Youtube forgylder brugerne

Youtube er indenfor den nærmeste fremtid klar med et setup, som forgylder de af deres brugere, der leverer godt content. Bliver en video vist så mange gange at den kan generere reklameindtægter til Youtube, så får opretshaveren et cut af indtjeningen. Er Youtube bare nogle sympatiske fyre, som gerne vil donere penge til deres brugere? Nej!...tværtimod har Youtube nok erkendt at pengene netop ligger i det gode content, og da der dagligt dukker nye videodelingstjenester op og konkurrencen om contenten dermed intensiveres, har de fundet på en incentive-model, som skal gøre netop Youtube til preferred videodelingstjeneste.

Mon ikke de andre tjenester også følger efter?

På den korte bane kommer det ikke til at betyde så meget for mediebilledet, men på lidt længere sigt kan revenue splittet med indholdsleverandørerne betyde en hel del. Hvis der ligefrem bliver penge i at levere rigtigt godt indhold kan man sagtens forestille sig at indholdsleverandørerne på f.eks. Youtube går fra at være private personer til at være kommercielle virksomheder ifa. produktionsselskaber. Det betyder højere kvalitet i contenten og også andre typer content. Det kan ligeledes betyde at tv-selskaberne får svært ved at finde nye produktioner med høj rating, idet de bedste produktioner ligges direkte på nettet udenom tv-selskaberne.

Af: Christian Strand

onsdag, januar 24, 2007

Brugerne bytter gerne personlig data med personligt indhold

Amerikanske ChoiceStream har netop publiceret 2006-udgaven af deres Personalization Survey, og det ser ud til at internettets brugere er blevet voksne og i stadig stigende grad stoler på de nye medier og nye teknologier.

Ifht. samme tid sidste år siger 57% af alle respondenter nu, at de gerne vil afgive demografisk data mod at få et mere personligt indhold...det er en stigning på hele 24%, og det vidner helt klart om at brugerne har en voksende tiltro til nettet. Vil man have et bedre produkt og mere personligt indhold, ja så er man også nødt til at give noget af sig selv. Og nu oplever brugerne for første gang at de rent faktisk også får andet end spam ud af at give personlig data bort. På samme måde er der også en stigning på34% blandt de brugere, som synes det er helt ok at sites tracker og lagrer deres klikstrømme og købsmønstre.

Undersøgelsen viser endvidere at interessen for personalisering også gælder når vi snakker tv og mobiltelefoner.
- 45% af brugerne er utilfredse med de elektroniske tv program guides (EPG's) som de pt har adgang til. Det tager simpelthen for lang tid at finde programmer indenfor deres interesseområde.
- 47% er (i forlængelse heraf) interesseret i at få en EPG, som er bedre til at hjælpe dem med at finde shows og film, der matcher deres smag og behov.
- 62% af 18-24 årige er interesseret i personligt indhold...hvilket klart understøttes af den vækst de fleste communities har oplevet indenfor det seneste år.
- 37% af personer over 50 år er ligeledes interesseret i personligt indhold
- 50% mener at de i langt højere grad vil downloade mobile ringetoner og indhold, hvis de får et udbud der bedre matcher deres smag og behov

Af: Christian Strand

fredag, januar 19, 2007

IUM Interactive løb med 50% af priserne til DIA 07

Gårsdagens Danish Internet Award 2007 blev én stor præmieregn til IUM Interactive. Ud af de 8 mulige awards løb vi med de 4 og blev dermed det absolut mest vindende bureau i 2007. Generelt var der rigtig mange gode entries af høj kvalitet i år, hvilket kun gør os endnu gladere for det vi har opnået.

Vi blev præmieret i følgende kategorier:

Effektprisen
Dansk Retursystem - Dåsens Hævn

Jobprisen
CityMail - Blivcityman.nu

Bannerprisen
CityMail - Blivcityman.nu

Årets Internet Award
CityMail - Blivcityman.nu

Vi hæftede os også ved, at 3 ud af de 7 nominerede kampagner i hovedprisen "Årets Internet Award" var kampagner, som IUM Interactive stod bag.

Prisregnen er et udtryk for at vi gennem det sidste år har arbejdet intenst med at få kreativitet med i vores medierådgivning - selvfølgelig stadig med udgangspunkt i effekt og ROI. Ligeledes har det været frugtbart at vi med alle vores nominerede kampagner har arbejdet meget tæt sammen med det kreative bureau. Vi er som mediebureau ikke visuelt kreative, men vi sidder med viden om hvad der fungerer rent effektmæssigt, hvilke elementer der virker og hvordan bannere skal stykkes sammen for at trænge igennem. Når vi kombinerer denne viden med de kreative bureauers idéer og visuelle kompetencer får man et langt bedre resultat end når mediebureau og kreativt bureau arbejder fra hver sin skyttegrav. Tæt samarbejde med bureauerne Plant og Hjaltelin, Stahl & Electric på hhv. Dåsens Hævn og Blivcityman.nu gav bonus i går.

Af: Christian Strand

torsdag, januar 18, 2007

Bomben under de kommercielle tv-kanaler

Først truede de musikindustrien med tjenesten Kazaa. Så kom ip-telefoni via Skype - og nu er Niklas Zennström og danske Janus Friis ved at være klar med næste udspil: tv-tjenesten Joost, der skal sætte fart i udbredelsen af tv via internet.

Pt er tjenesten i beta test blandt en gruppe udvalgte brugere, og senere i år forventes Joost at blive bredt tilgængelig. Målet er at sende kommerciel tv i høj kvalitet ud til hele verden via internettet. Samtidig vil man udnytte internet-funktioner som blandt andet chat mellem tv-seerne og dermed kombinere det bedste fra tv med det bedste fra internet. Faktisk forventer vi en form for tv-community, hvor folk fra hele verden kan mødes og diskutere tv-programmer.

I praksis er Joost en form for medieaggregator, som samler programmerne for alle de kanaler som Joost på et givent tidspunkt har lavet aftale med. Brugerne kan så mixe og matche blandt programmerne og kanalerne og sammensætte deres egen programflade. Princippet kendes fra de medie centre som i 2006 begyndte at dukke op i danskerne stuer. Det der for alvor gør Joost til noget nyt er community dimensionen samt muligheden for at se programmer fra HELE verden og ikke kun hvad din kabeludbyder nu har i sin programpakke.

Tilsyneladende er det reklamer, som skal finansiere festen. Hvordan præcist er endnu ikke helt tydeligt. Sandsynligvis bliver det ifa. en kombination mellem de breaks, som tv-stationerne allerede selv har solgt, og annoncer som Joost sælger. Og her bliver det rigtigt interessant, for internettet giver nogle helt unikke muligheder for at målrette reklamerne. Samtidig giver community- og chatfunktionerne nogle spændende muligheder for at komme i dialog med brugerne.

Får Joost samme udbredelse i Danmark og resten af verden som Skype har fået, så kan det være lidt af en bombe under de kommercielle tv-kanaler. For tv-selskaberne kan den nye udvikling helt konkret betyde, at indkøbte programmer kan få det meget svært. Som dansker behøver man ikke længere vente, indtil en dansk tv-kanal har købt den nye sæson af en amerikansk serie hjem...man kan se den samtidig med folk i USA! Det kommer helt klart til at stille højere krav til de danske tv-kanalers programflader. Deres eneste konkurrenceparameter vil på sigt være egetproduceret indhold. Det kommer til at ske...enten med hjælp fra Joost eller andre services.

Af: Christian Strand

fredag, januar 12, 2007

Når 3D bliver hvermandseje

På Consumer Electronic Show (CES) messen i Las Vegas, har LG præsenteret deres nye tv Flatron M4200D. Og? LG's tv er det første som kan vise 3D billeder uden brug af 2 farvede briller, sådan som vi kender det fra eksempelvis Planetariet. TV'et er stadig i en tidlig version med alle de børnesygdomme som et sådan har, men det giver nogle meget spændende perspektiver for reklamer i den nærmeste fremtid.

Forestil dig at gå en tur ned af Strøget og pludselig blive fanget af billedet af en rygende varm burger fra Burger King! Forestiller du dig ovenikøbet at du samtidig bliver udsat for den rigtige duft af en Whopper...ja, så er der pludselig ikke langt til at du står i køen og venter på din burger.

På privatsiden går der nok lidt længere tid før 3D skærme vinder så store markedsdele, at man som annoncør kan begynde at spekulere i at lave særlige reklamer, som udnytter 3D-effekten...men når det sker, så risikerer du bogstavelig talt, at få Biva-damen galt i halsen når hun pludselig står i din stue og peger på dig!

Af: Christian Strand

fredag, januar 05, 2007

Markedsføringslovens nye § 9

"En salgsfremmende foranstaltning skal markedsføres således, at tilbudsbetingelserne er klare og let tilgængelige for forbrugeren og værdien af eventuelle tillægsydelser klart er oplyst.

Stk. 2. Tilbyder en erhvervsdrivende en vare eller tjenesteydelse til en bestemt pris, og har den erhvervsdrivende rimelig grund til at antage, at denne ikke vil være i stand til at imødekomme efterspørgslen i en mængde, som er er rimelig i forhold til tilbuddet og omfanget af dets markedsføring, skal den erhvervsdrivende tage et klart forbehold herom i markedsføringen".

Markedsføringslovens § 9 trådte i kraft pr. 1. januar 2007 og betyder kort og godt, at det nu er lovligt at give forbrugerne en gave (tilgift) sammen med hovedproduktet, også selvom gaven har en ikke ubetydelig værdi. Det er dog påkrævet at den reelle værdi af tillægsydelsen er tydeligt listet. Formuleringer som "gratis" osv. må ikke anvendes idet tillægsydelsen er betinget af køb af hovedydelsen.

Af: Christian Strand

tirsdag, januar 02, 2007

Mest søgte ord i 2006, og "2007: The year of social content?"

Ifølge toplisten over mest populære Google searches i hele 2006, kunne det godt se ud som om 2007 kunne blive året hvor "social content", "community content", "user generated content", eller hvad man nu vil kalde det, kunne få sin storhedstid. Ud af de 10 mest søgte ord i 2006, handler hele 7 ord om eller relaterer sig til brugergenereret indhold. Listen er som følger:

  1. bebo
  2. myspace
  3. world cup
  4. metacafe
  5. radioblog
  6. wikipedia
  7. video
  8. rebelde
  9. mininova
  10. wiki

(Kilde: Google Zeitgeist)

Brugernes interesse for selvudfoldelse og udveksling/skabelse af indhold er ifølge denne liste meget stor. Og mens vi for længst har fået værktøjerne (bredbåndsforbindelser osv. - i hvert fald i nogle verdensdele), så er opmærksomheden og interessen altså nu også fulgt med. Sammenholder man dette med, at 4 af de 10 mest besøgte websites (ifølge Alexa.com, som kan være en anelse fordrejet/upræcis) også er sites med brugergenereret indhold, eller bruger-til-bruger interaktion, forstærkes pointen.


Jeg forudser, at vi vil se et kæmpe internationalt boost i allokeringen af markedsførings-kroner til social websites/communities i 2007. Det er ikke alene her brugerne er - i længere tid af gangen - men også her der tilbydes særdeles gode segmenteringsmuligheder, da de fleste af disse sites kræver personligt login/profil for at bruge dem. Det skal selvfølgelig også blive interessant at se, hvordan dette udmønter sig på det danske marked, hvor vi stadig mangler at se nogle rigtig stærke communities, som henvender sig til andre end de helt unge web-brugere.

Af Rune Kiowsky