IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

onsdag, august 30, 2006

Nu kan reklamer syes ind i downloadet medie content og gamle tv-serier

Det amerikanske firma Podbridge (www.podbridge.com) har tilsyneladende fundet en løsning på problemet med at downloadet medie content med reklameblokke hurtigt får uaktuelle reklamer. De har patenteret en teknologi som gør det muligt at "stitche" (eller "sy" om man vil)friske reklamer ind i gammelt content...hvis altså brugeren er online med sit content på et eller andet tidspunkt.

Et tænkt eksempel er et podcast med indbyggede reklameblokke. Brugeren downloader podcastet men lytter ikke til det før 2 uger senere. I løbet af 2 uger kan en reklame sagtens blive frygteligt uaktuel, men Podbridge kan nu sørge for, at reklameblokken i det downloadede content løbende udskiftes med aktuelle annoncører. Podbridge stopper dog ikke ved at facilitere aktuelle reklamer i podcasts og videocasts, for teknologien kan også bruges på f.eks. harddisk optagere. Har man f.eks. 1 år gamle afsnit (med reklameblokke) liggende af en tv-serie fra TV3, så kan man via Podbridges teknologi i princippet ligge nye reklamer ind!

Pludseligt har gamle optagelser altså muligheden for at blive genfødt som reklamemedier! Denne gang bliver det så ikke TV3, som tjener pengene, men teknologileverandører a la Podbridge!

Så mangler vi bare en løsning på problematikken med at man kan spole helt over reklameblokke!

Af: Christian Strand

Brand channels og fremtidens underholdning

Efter en velfortjent sommerferie er MSN MediaCast tilbage. Vi lægger hårdt ud med én af de seneste års opionionsdannere når det gælder interaktive medier, trends og gadgets. Vores gæst i efterårets første MediaCast er nemlig ingen ringere end Tim Frank Andersen - kendt fra bla. TV 2's Morgen TV og sin direktørpost i Where2Go. Tim Frank Andersen var i starten af året på en tur til OnHollywood konferencen i Los Angeles, og i denne uges MediaCast giver Tim Frank Andersen så sine bud på fremtidens underholdning og hele den "anden bølge" af internetservices. Han påpeger også, at der stadig er et åbent landskab, hvor mange forretningsmodeller ikke er på plads - hør hvad implikationerne er og hvad Tim Frank tror på bliver den foretrukne model. Andre keywords til ugens episode er:

- Gennembrud i bredbånds forbruget
- Fremtidens digitale modtager platforme
- IP struktur gearet til levende billeder
- "Brand channels"
- Fremtidens indholdsleverandører
- Cross channel marketing
- Hvor er Microsoft og MSN på vej hen?
- De digitale kanalers målbarhed
- Danske communities
- Forretningsmodeller for online universer
- Relevant og kontekstuel annoncering
- Hvordan kapitaliserer medierne på indhold i fremtidens medielandskab?

Besøg os på http://advertising.msn.dk/mediacasteller download denne uges MediaCast direkte på http://fastbridge.dk/podcast/mp3/MSNmediacast_22.mp3. Du kan også tilmelde dig vores RSS-feed http://advertising.msn.dk/WWDocs/User/da-dk/Home/rss.xmlog på http://advertising.msn.dk/rsskan du læse hvordan du gør.

Send os ris, ros eller forslag til fremtidige episoder. Har vi dit forslag inden d. 1. oktober 2006, så deltager du i konkurrencen om en Xbox 360. Send dit input i formularen på http://advertising.msn.dk/Home/default.aspx?pageid=924

Relaterede links:
http://www.timfrankandersen.com
http://www.myspace.com
http://www.arto.dk

Af: Christian Strand

tirsdag, august 22, 2006

Ny hotelkæde lanceres og testes i Second Life

Den amerikanske hotelkæde Starwood - som bla. omfatter Westin-hotellerne - lancerer 2008 et helt nyt hotelbrand. Det nye brand kommer til at hedde "aloft". At et nyt brand kommer på markedet er der sådan set ikke noget nyt i, men at det lanceres i den virtuelle verden Second Life (nævnt tidligere i denne blog) et helt år før det bliver lanceret i den fysiske verden er helt nyt. De fysiske "aloft" hoteller vil blive udformet og indrettet baseret på den feedback, som Starwood modtager fra Second Lifes utallige brugere...eller avatars om man vil. Omvendt får brugerne en helt unik mulighed for at præge og bevæge sig i de nye hoteller lang tid før de bliver opført...det skal nok skabe hype og brugeinvolvering!

Følg med i det virtuelle aloft-hotel på http://www.virtualaloft.com/.

Af: Christian Strand

mandag, august 21, 2006

Storannoncør går i åben dialog

Som postet på denne blog tidligere idag, så er en af Danmarks store annoncører Microsoft gået i åben dialog med medier, samarbejdspartnere og andre interessenter på marketingdirektør Jens Storm Lernøs blog http://jensstormlerno.spaces.live.com/ Modigt træk må man sige, men bestemt meget banebrydende. Vi er sikre på at Jens' blog vil danne trend og at mange annoncører vil lancere lignende blogs hvor personlige meninger, frustrationer, begejstringer osv. luftes. Velkommen til the blogosphere til Jens og Microsoft...og alle de andre som vil følge efter!

Af: Christian Strand

Spændende udfordring til sløve gratisaviser!

En Danmarks store annoncører, Microsoft, udfordrer nu direkte de nye gratisaviser. Marketingdirektør Jens Storm Lernø skriver på sin blog http://jensstormlerno.spaces.live.com/, at han vil sætte tid af til den første gratisavis som sender ham en mail...de andre må vente. Det må da være til at føle på!

I øvrigt undrer Jens sig over at han som stor annoncør endnu ikke er blevet kontaktet af bare én af aviserne, hvilket også fra min side af bordet virker fuldstændigt utopisk...og faktisk lettere arrogant. Jeg spørger ligesom Jens...vil gratisaviserne overhovedet sælge noget...og HAR de noget at sælge?

Jeg ser frem til at høre om der er nogen der reagerer på udfordringen.

Af: Christian Strand

onsdag, august 16, 2006

Hvem "ejer" Internettet?

I en rapport fra comScore, kan man se hvordan ejerskabet af de mest besøgte websites på nettet fordeler sig - dvs. hvilke virksomheder/instanser der står bag forskellige netværk af websites, som har flest besøgende worldwide:


Der var nok en del af os der havde troet at Google (og Google-relaterede sider) var det mest besøgte website - eller i hvert fald at det ville ligge højere end Yahoo! Dette er dog ikke tilfældet - Det er Microsoft der ligger nr. 1 over hvem der "ejer" den største bid af nettet (i hvert fald hvis man måler på trafik). Dog skal man selvfølgelig notere sig, at der her er tale om netværk af sider (MS ejer MANGE sider, ligesom også Yahoo og Google gør - og det er altså den samlede trafik for alle siderne der tæller her). Derfor kan listen over de enkelte mest besøgte websites godt se lidt anderledes ud. Hvis vi skal tro Alexa.com's online panel (registreret via Alexa Toolbar), ser denne liste således ud:

Men altså meget skægt at se hvem der "ejer" de største bidder af webben - og tænk på hvilken magt disse virksomheder potentielt set besidder?!

af Rune Kiowsky

tirsdag, august 15, 2006

Google: mest søgte ord i DK

Er du nysgerrig for hvilke ord danskerne søger mest på i Google? ... Her har du svaret (for juni måned):

1. arto
2. krak
3. dmi
4. dba
5. tv2
6. rejser
7. dating
8. ronaldinho
9. shakira
10. world cup
11. dsb
12. bilbasen
13. tdc
14. hunde
15. qxl

Typisk kan man aflæse store begivenheder eller trends ved hjælp af top search listerne - denne gang ser det mest ud til, at folk er blevet dovne eller ikke kan huske URL'en på de websites de bruger mest: Top 5 er almindelige .dk-websites i Danmark ...

af Rune Kiowsky

fredag, august 11, 2006

Duran Duran koncert i Second Life

Vi har tidligere omtalt den virtuelle online verden Second Life her på bloggen. Nu viser pop-gruppen Duran Duran at de stadig har deres innovative kant - som da de viste verden hvordan man skulle lave musik videoer - ved at afholde en egentlig reel-virtuel koncert i selve Second Life verdenen!

Til lejligheden har alle medlemmerne fået kreeret særlige "avatarer" (karakterer i Second Life) som skal afholde koncerten. I samme ombæring afholder Duran Duran avatarerne pressekonferencer og promotions i Second Life, som et led i promoveringen af bandets kommende album.

En sådan event er, efter vores kendskab, aldrig lavet før i et virtuelt community, og er et eksempel på nytænkende integration ifht. online promotions.

Læs evt. mere her: http://www.brandrepublic.com/bulletins/digital/article/577356/duran-duran-become-pioneers-again-virtual-live-concert/

af Rune Kiowsky

torsdag, august 10, 2006

Nye formål med Corporate Blogging

Corporate blogging der er et relativt nyt fænomen, har som udgangspunkt haft til formål, at indgå i en mere "ærlig" men også risikofyldt dialog med forbrugerne - at give virksomheden et "menneskeligt ansigt" - især i forbindelse med mere risiko-fyldte områder af virksomhedens virke/omdømme. Et eksempel er ArlaForum som blev flittigt brugt i forbindelse med Muhammed-krisen. Og forcen har naturligvis ligget i brugernes mulighed for selv at komme til orde overfor virksomheden, som så kan adressere disse henvendelser.

Men der findes også andre interessante måder at bruge en corporate blog på:

- "Niche Recruiting": Når der skal rekrutteres folk til new media stillinger, er det blevet mere og mere almindelig at bruge blogs som rekrutteringsmedie. Her rammer man direkte i hjertet på den målgruppe man søger. Tendensen føres an i UK: check f.eks. "job-bloggen" Chingwag Jobs, som har haft en stigning i antallet af jobannoncer på 356% siden januar 2004. Læs evt. mere her: https://www.netimperative.com/2006/08/02/chinwag

- Produktudvikling: "Involver dine kunder direkte i produktudviklingen." Blogging giver mulighed for løbende at udvikle produkter i samarbejde med brugerne - det gælder især software og livsstilsprodukter. Det er en billig og værdifuld måde, at lade kunderne fortælle virksomheden hvad de skal gøre, for bedre at ramme deres ønsker/præferencer - lidt a la løbende fokus-grupper. Et succes-eksempel er bloggen http://www.spreadfirefox.com/, som var omdrejningspunkt i udviklingen af Mozilla browseren Firefox.

- Fokusgrupper: Hvorfor ikke teste kampagner - reklamefilm, annoncer, banners, konkurrence-koncepter osv. via en blog?! Almindelige pre-tests kan være omkostningstunge, hvorfor det er interessant at bruge blogging til at teste hvad modtagerne synes om kampagnen inden den lanceres. Man kan sågar bruge denne metode til hele tiden at vurdere kampagner løbende, og bestemme hvordan disse skal videreudvikles, hvis man kan opbygge et slags panel eller fast brugerskare på sin blog.

- PR: Blogs kan blive et effektivt PR-medie for virksomheden. Hvis man opretter en PR-blog og hele tiden sørger for at gøre den relevant og interessant for journalister og andre interessenter, kan den udvikle sig til et værdifuldt PR-medie. Et eksempel er, ganske ydmygt, denne - IUM Interactives egen blog - som flere gange er blevet citeret i f.eks. Mediawatch's nyheder.

Der er selvfølgelig mange flere gode muligheder i brugen af blogs, som f.eks. også kan være en seeding platform for corporate content, så som pod-casting osv. Men her er altså præsenteret en håndfuld. Kontakt IUM Interactive hvis du har spørgsmål eller kommentarer (eller skriv her på bloggen)


Af Rune Kiowsky

onsdag, august 09, 2006

McKinsey: TV mindre effektivt

I en artikel på Advertising Age præsenteres en undersøgelse fra McKinsey & Co. der fortæller, at TV mediet kun vil være 1/3 så effektivt i 2010, som det var i 1990 (http://adage.com/article?article_id=110899).

I en rapport om medieudbredelse produceret til deres Fortune 100 kunder, fortæller McKinsey om et fald på 15% i salgseffekt, 23% fald i reklame seening, 9% opmærksomhedstab pga. multitasking og hele 37% fald i budskabs-effekt pga. "reklame-træthed/mætning" (saturation) - for TV mediet. På trods af dette og en samlet faldende antal TV seere på ca. 50%, er ad spending for TV steget med 40% de sidste 10 år. Ad spending reflekterer dermed i mindre og mindre grad forbrugernes medie-konsumption.

McKinsey argumenterer, at grunden til denne udvikling er en eksplosion i adoption og brug af både ældre og nyere teknologier, så som: cable, PC computers, cellphones, CD players, VCRs, game consoles and the internet, - PDAs, broadband Internet, digital cable, home wireless networks, MP3 players, DVRs. Dvs. at folk bruger mere og mere tid på andre nye medieplatforme end tidligere og tiden går i høj grad fra TV seening. (Noter i øvrigt, at disse nye teknologier i høj grad giver brugeren mere og mere kontrol over mediekanalen og indholdet i denne!) Især yngre generationer fører an i dette skred i mediekonsumptionen - de bruger halvt så meget tid på TV som ældre generationer, og op til 600% mere tid på Internettet. Aldersgruppen 18-26 bruger mere tid online end de gør på TV.

Dette betyder dog ikke nødvendigvis, at budgetterne fuldstændig skal re-allokeres til interaktive platforme. Hvorfor? Amy Guggenheim Shenkan, senior practice knowledge specialist hos McKinsey, giver det noget absurde svar: at der simpelthen ikke er plads nok på Internettet! Sidste år var online ad spend 12,5 mia. dollars. Dette tal stiger i 2007 til mellem 18 og 25 mia. dollars. TV ad spend var på 68 mia. dollars i 2005.

McKinsey anbefaler på baggrund af dette, at medieplannere og andre mediekampagne-ansvarlige, bør arbejde med begrebet "justeret dækning" frem for almindelig dækning, hvor så mange af faktorerne fra deres rapport tages i betragtning som muligt.

Kilde: Advertising Age (http://adage.com/article?article_id=110899)

Af Rune Kiowsky

mandag, august 07, 2006

Kan et mediebureau virkelig eje medier???

Computerworld skrev i fredags (d. 4. august), at Mediebureauet Notabene.net er ved at etablere egne net-medier, som kan bruges til at skaffe trafik til bureauets kunder (artikkel: http://www.computerworld.dk/art/35034?a=newsletter&i=592). Dette er selvfølgelig en nyhed der kan få andre mediebureauer til at se rødt ... "Hvordan kan et mediebureau selv eje medier, med intentionen om, som udgangspunkt, at benytte dem til deres annoncører"???

Hvis Notabene.net rent faktisk agerer som et mediebureau - altså planlægger, forhandler og indkøber kampagner online - så er det for det første dybt problematisk og samtidig ikke videre velovervejet, at udvikle egne medier med intention om at bruge disse ... For hvor bliver objektiviteten nu af, ifht. annoncør-rådgivningen? Som annoncør ville jeg få MEGET kolde fødder, hvis mit mediebureau begyndte at integrere sig i medie-leddet, og allokerede mine mediebudgetter på disse egne medier!

Nu kan man selvfølgelig argumentere for, at det er en overdrivelse af Notabene.net at kalde sig selv for et mediebureau (Notabene.net har hovedsagelig beskæftiget sig med Search Marketing), men hvis de selv ønsker at udsende signal om at være et mediebureau og dermed uvildig medierådgiver for annoncørerne, bør man nok overveje denne medieintegration endnu en gang.

Af Rune Kiowsky

torsdag, august 03, 2006

Krak går head-to-head med Google

Til september regner Krak med at lancere en ny udgave af deres søgetjeneste, som vil være designet til at tage kampen op med Google. Krak kommer til at kunne levere søgeresultater indenfor et så afgrænset og præcist geografisk område, som man endnu ikke har set det i Danmark. Google tilbyder lokale søgninger i Danmark på landeniveau...Krak vil gøre det muligt at vælge regioner eller byer!

Her kommer Krak til at stå meget stærkere ifht. de lokale danske annoncører, for dette micro-fokus på Danmark har Google ikke på nuværende tidspunkt...og med Googles amerikanske approach er det svært at forestille sig, at de får det indenfor det næste stykke tid.

Krak kommer til at være en endnu vigtigere spiller på rubrikmarkedet og som vindue for den lille lokale skobutik på hovedgaden i Nørresundby...om de kommer til at tiltrække de store nationalt favnende annoncører i højere grad end nu er dog et helt andet spørgsmål. Alle vores erfaringer siger, at Kraks brugere idag er stort set banner-blinde, så det vil ihvertfald kræve en helt anden profilering i markedet, en helt anden aggressivitet overfor kunder og mediebureauer, samt en anden form for annoncering og afregning end den Krak tilbyder pt. For selvom Kraks søgeresultater får mere lokal relevans end Googles, så er det stadig Google og deres produkter og afregningsmetoder som de skal konkurrere med. Krak er ikke en indholdsportal - og bliver det nok aldrig - men en søgetjeneste...en rigtig GOD søgetjeneste tilmed. Derfor vurderer vi at Kraks annonceprodukter også skal afspejle dette, og at de som minimum skal være i stand til at spejle Googles annonceprodukter og afregningsmetoder. Flyttes fokus fra de bannere - som al erfaring siger brugerne ikke ser - til den respons-model med søgerelevante annoncer, som vi ved virker hos Google, så skal de store annoncører også nok komme!

Tjek betaversionen af det nye Krak på
http://www.beta.krak.dk

Af: Christian Strand

Naughty America The Game - et Habbo Hotel for voksne!

Medier som Habbo Hotel og Netstationen har stor succes i de helt unge målgrupper...og nu har de i USA fået en voksen-pendent - http://www.naughtyamericathegame.com. Fokus er på dating og sex, og sitet giver endvidere brugerne mulighedheden for at tilkoble webcams, når det skal være rigtigt intimt. Folkene bag "Naughty America The Game" vil gerne give deres brugere muligheden for at udleve alle deres fantasier...say no more! Selvom communitiet launches i USA regner man med at tiltrække mennesker fra hele verden...og måske ovenikøbet lancere lokale versioner...hvem ved, måske får vi en "Naughty Denmark"!

Ingen tvivl om at communities og sociale netværk a la "Naughty America The Game" nok skal få opbygget en stor brugerskare...dating og sex er trods alt noget af det der fylder allermest på nettet. Om annoncørerne så også vil kaste sig over sitene er et helt andet spørgsmål. Der er i hvert fald langt mellem de store brand navne på Jubii's erotiske sider, så vi vurderer, at billedet vil være det samme på et Naughty Denmark. Omvendt er der et hav af dating sites, porno- og spiludbydere, som ikke vil have noget problem med at annoncere ifm. erotisk indhold.

Af: Christian Strand