IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, april 24, 2007

Kunde og Co satser digitalt

”Vi skal have virksomhedernes marketingsystemer til at passe sammen med den nye købsadfærd, der er opstået omkring nettet”, udtaler Kim Jong Andersen, som har været Group Account Director i Kunde og Co. siden 2006. Kim er pt. igang med at opbygge online-kompetencer hos Kunde og Co., som er et af Nordens største reklamebureauer.

I denne uges MSN MediaCast snakker vi med Kim om hans syn på online markedsføring og får et indblik i hvad det er Kunde og Co. vil. Vi kommer bla. ind på etablerede vs. nye medier, reklamebranchens fremtid og rådgivning.

Hør MediaCast med Kim her

Af: Christian Strand

Etiketter: ,

mandag, april 23, 2007

IUM Interactive taler ved eMarketingdagen 2007

På fredag holder Zmag, Addvisors, Globase og Netgains "eMarketing dagen 2007"...et seminar med mere end 250 tilmeldte. IUM Interactive er inviteret til at åbne dagen og det glæder vi os naturligvis meget til. Vi kommer til at snakker den moderne mediaforbruger, den teknologiske udvikling og hvordan de to mødes.

Af: Christian Strand

Etiketter: , ,

tirsdag, april 10, 2007

Brugerdreven annoncering eller advertising 2.0?

2.0-tendensen, hvor brugerne er i førersædet og skaber deres eget indhold på egne præmisser, har nu også bredt sig til serveringen af bannere.

Amerikanske AWS har siden 2001 udviklet på deres Sponsor Select Network, som kort fortalt er et bannersystem, der lader brugerne selv vælge, hvilke annoncører de modtager budskaber fra. Når brugerne kommer på f.eks. MSN, får de en dialogboks, som siger at sitet er sponsorfinancieret og at de skal vælge en af følgende sponsorer for at få adgang til sitet og dets indhold.

Denne aktive accept af reklamebudskaber er der måske ikke umiddelbart noget nyt i når man sammenholder med DM-databaser som Jatak og Forbrugerliv, men når vi synes AWS’ approach lyder spændende er det fordi AWS har overført tankegangen til almindelige bannervisninger - brugerne vælger en sponsor mod at få gratis adgang til godt content…og de er fuldt bevidste om det. En parallel i TV-verdenen ville være at du som seer ved at du kan se Champions League gratis, men at du SKAL eksponeres for et reklamebudskab før kampen – AWS giver dig så selv mulighed for at vælge HVEM og HVILKET budskab! Hvis jeg vidste at det eksempelvis var Coca Cola der gjorde at jeg kunne se Champions League, så ville jeg helt sikkert også være mere pro Coca Cola efterfølgende.

Sponsor Select tankegangen har dog en del udfordringer og vender hele reklameplanlægningen på hovedet. Det er ekstremt svært for en annoncør at vide hvor mange visninger de vil få, idet du som annoncør ikke kan indkøbe en given mængde bannervisninger…du skal gøre dig attraktiv nok til at brugerne vælger netop dig og dit buskab som sponsor! Til gengæld er de visninger du som annoncør så får ekstremt værdifulde, idet forbrugerne selv har valgt dig blandt mange mulige og endvidere kæder dig direkte sammen med det medieindhold de forbruger.

DET er da brugerdreven annoncering!

Af: Christian Strand

Etiketter: ,

onsdag, april 04, 2007

De unge rebeller

Kristoffer Grandsager og Ulrik Jessen er 2 unge kreative rebeller, som var nomineret til Guldkorn 2007 for en digital kampagne for Ekstra Bladet. De arbejder til dagligt hos et af de førende reklamebureauer herhjemme, Robert Boisen & Likeminded.

Med baggrund i deres kampagne for Ekstra Bladets sladdersektion, Flash, snakkede panelet i MSN MediaCast med dem om hvor langt man egentlig skal gå for at lave reklame, der giver opmærksomhed på nettet! Det kom der nogle spændende holdninger på bordet af. Det blev desuden også til at par spørgsmål om Puma, som netop er landet som kunde hos det danske bureau.

Lyt til MSN MediaCast #48 her

Relevante links:
- http://www.rblm.dk
- http://www.creativecircle.dk/guldkornet
- http://www.eb.dk/flash

Af: Christian Strand

Etiketter: , ,

mandag, april 02, 2007

Kinesisk Second Life klon

Linden Labs var for lang tid om at lave en kinesisk sprog version af Second Life, så nu har kineserne taget spisepindene i egen hånd og lavet deres egen virtuelle verden...en verden der ligner Second Life på en prik! Kinesernes svar på Second Life hedder HiPiHi.

Tjek også følgende Youtube-video: http://www.youtube.com/watch?v=mEKBlwZlBtw

Som sådan er der ikke noget nyt i at kineserne kopierer et allerede eksisterende produkt, men det bliver spændende at se hvad verdens hurtigst voksende internet-nation kan drive HiPiHi til. Social interaktion er af kulturelle årsager (i.e. primært mange års manglende ytringsfrihed) i forvejen meget stort i Kina, hvilket også ses på det sociale netværk Baidu's enorme udbredelse, så det ville ikke være usandsynligt at kineserne kunne drive HiPiHi endnu videre end Linden Lab har drevet Second Life.

I det hele taget må det bare være et spørgsmål om tid før den næste globale killer application eller killer site bliver født i Kina. Jeg spår at den næste Myspace eller Google bliver en omvendt HiPiHi...altså en kinesisk service som bliver sprogversioneret eller kopieret til en engelsk udgave.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , ,