Pas på...In Game Advertising kommer
Hvorfor? Jo, gaming er gået fra at være en nørdbeskæftigelse til at være mainstream. Over 50% af den danske befolkning spiller i en eller anden udstrækning computer-, online- eller konsolspil og kigger vi på de yngre målgrupper er tallene selvfølgelig langt højere. F.eks. betegner 67% af 20-29 årige sig selv som gamere! Forestil dig så en reklame som din målgruppe ikke bare bladrer eller zapper væk fra, men tværtimod er dybt fokuseret på. Det er in game advertising.
Reklamer i spil er som sådan ikke noget nyt...de har stort set altid eksisteret i form af product placement. Det har været produkter, butikker, biler eller andet som har været programmeret ind i spillene. Men det har dog ikke været særlig fleksibelt idet produktionstiden på et spil kan ligge på flere år...og det er svært at passe ind i marketingplaner.
Idag afvikles de fleste spil fra konsoller eller computere som via bredbånd er forbundet til nettet og ny teknologi gør at man nu kan servere reklamebudskaber dynamisk ind i spillene...stort set på samme måde som man serverer bannere på et website.
Nedenfor ses en showreel fra den første aktive spiller i Danmark, amerikanske Massive, som ejes af Microsoft.
Volumen eller reachen er stadig lille i Danmark, men TDC Mobil kører pt. et pilotprojekt med netop Massive, som iflg. bla. Markedsføring er en stor success. Vi har ligeledes cases fra vores EMEA kontor, som for kunder som Coca Cola og Intel viser stor success.
In game advertising er kommet for at blive.
Af: Christian Strand
Etiketter: Annonering, In Game Advertising, Massive, teknologisk udvikling