IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

fredag, maj 25, 2007

Pas på...In Game Advertising kommer

Reklamer i computer-, online- og konsolspil - det der med en fagterm betegnes som "In Game Advertising" - er på hastig vej ind på det danske marked...og det bliver stort...meget stort!

Hvorfor? Jo, gaming er gået fra at være en nørdbeskæftigelse til at være mainstream. Over 50% af den danske befolkning spiller i en eller anden udstrækning computer-, online- eller konsolspil og kigger vi på de yngre målgrupper er tallene selvfølgelig langt højere. F.eks. betegner 67% af 20-29 årige sig selv som gamere! Forestil dig så en reklame som din målgruppe ikke bare bladrer eller zapper væk fra, men tværtimod er dybt fokuseret på. Det er in game advertising.

Reklamer i spil er som sådan ikke noget nyt...de har stort set altid eksisteret i form af product placement. Det har været produkter, butikker, biler eller andet som har været programmeret ind i spillene. Men det har dog ikke været særlig fleksibelt idet produktionstiden på et spil kan ligge på flere år...og det er svært at passe ind i marketingplaner.

Idag afvikles de fleste spil fra konsoller eller computere som via bredbånd er forbundet til nettet og ny teknologi gør at man nu kan servere reklamebudskaber dynamisk ind i spillene...stort set på samme måde som man serverer bannere på et website.

Nedenfor ses en showreel fra den første aktive spiller i Danmark, amerikanske Massive, som ejes af Microsoft.



Volumen eller reachen er stadig lille i Danmark, men TDC Mobil kører pt. et pilotprojekt med netop Massive, som iflg. bla. Markedsføring er en stor success. Vi har ligeledes cases fra vores EMEA kontor, som for kunder som Coca Cola og Intel viser stor success.

In game advertising er kommet for at blive.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , ,

onsdag, maj 23, 2007

Se eller gense IUMs indlæg fra eMarketing dagen 2007

Digicast har produceret en fed lille e-learning applikation med vores indlæg fra eMarketing dagen 2007. Du kan høre præsentationen og samtidig se de slides der bliver snakket om.

Se vores indlæg her

Af: Christian Strand

Etiketter: ,

onsdag, maj 09, 2007

ClubViral - Skandinaviens internationale niche?

ClubViral er netop blevet stiftet - "Skandinaviens første virale filmselskab" - som Markedsføring skriver i dag. Dvs. et selskab af filminstruktører som er eksperter i udvikling og produktion af filmkoncepter, der fungerer viralt - altså social distribueret. Det er et meget spændende initiativ som måske kan danne grundlaget for en skandinavisk niche på det globale marketing marked, hvor vi generelt set nok har stået i skyggen af større markeder og større bureau-hovedkvarterer som har rådet over de (måske) stærkeste kreative personligheder.

Og herhjemme har vi faktisk bevist at vi er meget stærke på det virale område (her kan f.eks. nævnes Quicksilver's "Dynamite Surfing", skabt af Saatchi og Saatchi) - sandsynligvis afstedkommet af de internationalt set meget små reklame- og mediebudgetter vi opererer med, men samtidig øgede krav til effekt. For Viral markedsføring er yderst cost-effektivt, hvis det virker! Og det er en meget svær kreativ øvelse, at skabe en viral succes. Netop derfor er det interessant at vi får et kraftcenter som ClubViral, til udvikling af stærke koncepter.

Dog skal man, i denne viral-hyldest-tid, gøre sig klart, at det er meget vigtigt at kunne integrere virale marketing-tiltag i resten af den strategiske marketing/medie-palette, for at få den rigtige og øgede effekt ud af kampagnen. Viral skal integreres intelligent i medieplanerne over året. Derfor er det også vigtigt, at mediebureauerne, kan håndtere denne nye form for markedsføring, som stiller nye krav til mediestrategisk planlægning og effektmåling.

Hos IUM har vi efterhånden stor erfaring med den medieanalytiske del af viral markedsføring, og har en hel del succeser bag os, bl.a. i samarbejde med nogle af instruktørerne der nu er tilknyttet ClubViral. Vi vil dog gerne lave mange flere, og hilser ClubViral-initiativet velkommen!

Kilde: http://www.markedsforing.dk/artikler/artikel-detalje.aspx?id=070509135143&t=1&b=1&type=n

Besøg ClubViral på nettet: http://www.clubviral.com/

Quicksilver - "Dynamite Surfing" viral film:


af Rune Kiowsky

Etiketter: , ,

Fantastisk 2006 for IUM

Markant fremgang på både bruttoavance og overskud. Bl.a. som følge af god indtjening på specialkompetencer.

For et år siden blev et pauvert resultat – endnu et af slagsen – i mediabureauet IUM (2005) forklaret af adm. dir. Michael Thim bl.a. med ændrede regnskabsprincipper på internationalt plan.
Til gengæld lovede han, at resultatet ville blive bedre i 2006. Og det løfte har han holdt.
Omsætningen steg med 5,1 pct. til 574 mio. kr., mens bruttoavancen steg med noget mere – nemlig 13,2 pct. til 37,7 mio. kr. Helt nede på bundlinjen blev et underskud i 2005 på 4,6 mio. kr. vendt til et overskud på 7,1 mio. kr.
– 2006 blev et år, hvor vi havde en almindelig drift uden ekstraordinære forhold, og hvor vi således har kunnet vise vores indtjenings-evne. Vi har haft nye kunder, som har været et godt bidrag til bundlinjen, og vi har fået en masse specialkompetencer på plads, som vi tjener på. Det kan man bl.a. se ved, at bruttoavancen steg procentuelt mere end omsætningen, siger Michael Thim, og tilføjer, at 2007 er startet rigtig godt.
– Vi ligger 30-40 pct. over samme periode sidste år, siger han.

Sakset fra Markedsføring 08-05-2007

Af: Christian Strand

Etiketter: ,

onsdag, maj 02, 2007

Verdens bedste hjemmesider

I går blev de årlige Webby Awards uddelt til de bedste websites i verden indenfor forskellige kategorier. Vindere og nominerede kan ses her.

Der var mange spændende projekter mellem vinderne, og især Last.fm indenfor kategorien musik synes jeg er værd at nævne. Last.fm fungerer på mange måder som Pandora.com som vi tidligere har omtalt her på bloggen. Du indtaster din favorit artist og så sammensætter Last.fm din egen personlige musikflade. Løbende kan du så finjustere ved at rate de sange der bliver spillet.

I den mere muntre genre finder vi Greenpeace's spoof på Apple som kan ses her. Det er i mine øjne et fantastisk site...og man skal være skarp for at se at man ikke er kommet ind på Apple's website! Med den rette søgemaskineoptimering er der ingen tvivl om at mange potentielle Apple-kunder kunne være blevet narret.

Det er også sjovt at se at en gammel klassiker som HowStuffWorks stadig kan være med. Dette site vandt indenfor kategorierne "Copywriting" og "Education". Her kan du finde svar på alle livets vigtige spørgsmål...hvordan fungerer internettet, hvordan fungerer internettet, hvordan fungerer internettet, og hvordan laver man Jelly Beans?

Kigger vi på den finansielle verden var der også en spændende vinder - nemlig Zopa. Zopa er verdens første "udlåns community", som giver dets brugere mulighed for at låne direkte til hinanden...helt udenom bankerne, men med sikkerhed og garanti. Endnu et eksempel på hvordan internettet er igang med at gøre mellemmændene overflødige...ligesom det er godt på vej til at gøre det indenfor bolig- og bilhandel.

Udover priser for websites blev der også uddelt en række special achievement awards. Her vandt bla. skuespillerinden bag LonelyGirl15, Jessica Lee Rose, og de 2 co-founders af YouTube, Steve Chen og Chad Hurley.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , , ,

tirsdag, maj 01, 2007

Er digitalt cross-over bureau det nye buzzword?

I MSN MediaCast #51 har vi besøg af Kim Christian Hvidkjaer, som er administrerende direktør og grundlægger af TBWA/PLAY (tidligere Shockwaved før fusionen med den globale TBWA-kæde). Firmaet er specialister inden for digital markedsføring og har siden 1999 høstet stor anerkendelse. Vi har inviteret Kim i studiet til en snak om at være et kreativt orienteret digitalt bureau på det danske market. Hør hvad Kim mener når han siger at TBWA/PLAY er et digital cross-over bureau. Herudover snakker vi kreativitet på nettet, digital adfærd og mediarådgivning.

Lyt til MSN MediaCast #51 med Kim Christian Hvidkjaer her.

Relevante links til ugens episode er:

- http://www.tbwa.com

- http://www.apple.com/iphone

- http://www.olga.net

Af: Christian Strand


Etiketter: , , ,