IUM Interactive

Velkommen til mediabureauet IUM's blog om interaktiv markedsføring. IUM Interactive vil her løbende blogge stort og småt. Blog'en omhandler bla. viral markedsføring, banner markedsføring, mobil markedsføring, e-mail markedsføring og community markedsføring. Abonnér på vores blog på følgende RSS-feed http://iuminteractive.blogspot.com/rss.xml

tirsdag, oktober 30, 2007

10 interaktive fremtidstrends: 7. Det semantiske web

Det semantiske web er egentlig en gammel idé fra Internettets opfinder Tim Berners-Lee om at hele Internettet kan gøres mere intelligent og måske mere intuitivt ifht. at opfylde brugernes behov. Berners-Lee betragtning går ud på at selvom søgemaskiner f.eks. er i stand til at indeksere det meste af Internettets content, så har de stort set ingen mulighed og evne til at finde de sider som brugerne virkelig har ønsker. Det vil det semantiske web vende om på og en lang række services vil opstå som intelligent kan finde frem til hvad brugerne rent faktisk vil have og hvad f.eks. tankerne bag en søgning på Google er.










Så hvornår kan vi se frem til det semantiske web? En stor del af byggestenene er faktisk allerede på plads, men der går nok stadig nogle år inden det bliver udbredt. Hakia og Powerset er dog eksempler på semantiske søgemaskiner, som er i beta-versioner og som faktisk fungerer ret godt allerede i dag. På dette link kan du se et eksempel på hvordan Hakias søgeresultater på spørgsmålet "Did intelligent life come to earth from space?" ser ud i forhold til søgeresultatern på samme spørgsmål i Google.

Vi tror på det semantiske web!

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , ,

torsdag, oktober 18, 2007

10 interaktive fremtidstrends: 6. Internationalisering

Internettet udvisker de geografiske grænser og den tendens vil blive endnu mere udtalt i fremtiden hvor internettet også vil være broadcast kanal for tv-indhold.

Set i forhold til trafik, så er de fleste store sites den dag idag stadig amerikanske, men kigger vi på hvor internettet vokser hurtigst i øjeblikket, så vil fremtiden blive præget af indiske, kinesiske og givetvis også afrikanske sites. Amerikanske startups har i mange år haft patent på at komme med de nye killer applikationer, men der er ingen grund til at den næste Google ikke ligeså godt kan komme fra Kina.

Allerede idag er der en voldsom tendens til internationalisering af internettet, og en af de nyeste rapporter fra den amerikanske analysevirksomhed ComScore viser også at 3/4-del af trafikken på store amerikanske websites med international profil (f.eks. CNN, MSN, Yahoo, eBay osv) faktisk stammer fra ikke amerikanske IP-adresser.

Af: Christian Strand

Etiketter: , ,

fredag, oktober 12, 2007

Konkurrence til Joost og dårlig nyhed for de danske tv-kanaler

Efter mange måneders spændt venten modtog jeg her for en time siden en mail om at den sociale mediaaggregator Tioti var åben for registrering. På mange måder tilbyder Tioti det samme som Joost, men det hele foregår online i browservinduet fremfor i en downloadet klient.

Det der dog her og nu gør Tioti unikt er at du allerede fra lanceringsdagen kan se de store amerikanske tv-serier som Lost, Prison Break, The Simpsons, Heroes mv. og ikke er henvist til mere obskurt indhold.

Modsat Joost virker det dog ikke som om Tioti har lavet deciderede aftaler med indholdsleverandørerne, men blot tager indholdet og gør det tilgængeligt - derfor er mange af de tilgængelige udsendelser også tekstet på meget eksotiske sprog. Er det lovligt? Svært at sige, men helt klart er det dog at Tioti har åbnet op for kampen om indholdet og at danske tv-kanaler ikke bare fremover vil kunne købe en af ovenstående serier hjem og så regne med store seertal. Der skal produceres indhold der er unikt for det danske marked.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , ,

mandag, oktober 08, 2007

10 interaktive fremtidstrends: 5. Personalisering

Personalisering har allerede været et stort tema her i 2007. Selvfølgelig har tendensen været drevet af applikationer fra Google (iGoogle) og Microsoft (Live.com), men kigger vi på tværs af mange af de nye webapplikationer, der er kommet til det sidste års tid - indland såvel som udland - så er personalisering et gennemgående tema. Kig f.eks. på Last.fm og Avisen.dk.

Hvad vil fremtiden så bringe indenfor personalisering? Tager vi fat i Google, så udtalte Sep Kamvar, som er Lead Software Engineer for Personalization, for nylig at Google vil operere med to grader af personalisering. For de brugere der har tilmeldt sig Web History - Google's nye eksperimentale søgealgoritme der tager udgangspunkt i hvad du tidligere har søgt på - vil der være én grad af personalisering, hvorimod brugere der ikke har tilmeldt sig vil får en anden grad. Jo mere du deler med Google, desto mere personlige resultater får du.

Og Google's approach er ikke unik. Vi forventer helt klart en fremtid hvor den situation vi allerede har idag vil blive endnu mere udtalt - jo mere information du er villig til at give bort, desto mere unik oplevelse og service får du.

Af: Christian Strand

Etiketter: , ,

torsdag, oktober 04, 2007

Fremtidens outdoor er interaktiv...


I denne uge lancerede Clear Channel Outdoor’s Spectacolor Division et nyt digitalt billboard på Times Square i New York. Og hvad så? Jo, det nye billboard sætter helt nye standarder for billedkvalitet og er samtidig også verdens mest teknologisk avancerede. Det nye Spectacolor HD er det første billboard, der kan vise reklamespots sammen med streamede nyheder, vejr og andre former for high definition broadcasts...alt sammen bragt eksklusivt af CNN. Udover de streamede nyheder giver billboardet også "seerne" en dedikeret audiokanal som kan modtages via mobiltelefonen ved opkald til et gratisnummer. Som annoncør er der mulighed for at benytte en række standard features som inkluderer bluetooth downloads, interaktivt content via short code samt gratis WiFi hot spot!

























Billboardet er endnu et eksempel på den mediekonvergens der accellererer hver dag...og vi vil have det til Danmark nu! Sæt igang Clear Channel!

Af: Christian Strand

Etiketter: , , ,

tirsdag, oktober 02, 2007

10 interaktive fremtidstrends: 4. The Attention Economy

"The Attention Economy" er en betegnelse for den markedsplads hvor brugerne indvilliger i at modtage services eller information til gengæld for deres opmærksomhed. Eksempler kunne være personaliserede nyheder, personaliseret search, alerts og anbefalinger.

Vi lever i en informations overload tid. Vi nyder både godt af og drukner i nyheder, blogs, podcasts, fotos, videoer og communities...og det bliver værre og værre i takt med at flere og flere mennesker kommer online. På grund af denne eksplosion i mængden af tilgængelig information er vi holdt op med at læse og begyndt at skimme istedetfor. I "gamle dage" varede nyheder måske en hel dag...idag varer de højst et par timer, hvorefter vi får mulighed for at kaste os over nye nyheder. Der er altså brug for et filter og det er her "The Attention Economy" kommer ind i billedet.

I "The Attention Economy" har brugeren et valg og vælger selv hvor hans opmærksomhed bruges. Derfor er relevans et uhyre vigtigt parameter - så længe indholdet er relevant bliver brugeren hængende, men på grund af den meget tilgængelige information er han væk ligeså snart relevansen falder.

Udbydere som Amazon, Live.com og Netflix er allerede igang i "The Attention Economy", men vi regner helt klart med at den bliver et endnu vigtigere begreb i fremtiden.

Af: Christian Strand

Etiketter: , , , ,